نقش تجارت الکترونیک در توسعه اقتصادی

تحولات روزافزون فضای کسب و کار در دنیای امروز، دگرگونی سریع بازارها و افزایش رقابت پذیری دلیلی واضح بر اهمیت بیش از پیش تجارت الکترونیک در رشد و توسعه اقتصادی کشورهاست. در ادامه این مطلب با مهرارقام همراه شوید.

 

جهانی شدن و تغییرات سریع در حوزه تکنولوژی از خصوصیات دنیای امروز بوده و باعث چالش در سازمانها و کشورها شده است. برای همین نمی‌توان به راحتی از کنار چنین تحول و امر مهمی به راحتی گذشت. تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات نیز سهم بسیار زیادی در توسعه یا عقب افتادگی کشورها و سازمانها دارد و در کنار آن همه جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی افراد را هم تحت پوشش خود قرار می‌دهد. تجارت الکترونیک یکی از همان جنبه‌های متاثر از تکنولوژی در حوزه اقتصاد و بازرگانی است.

تجارت الکترونیک یکی از امور ضروری قرن بیست و یک بوده و با انجام هرگونه امور تجاری به صورت آنلاین به وسیله شبکه جهانی اینترنت نقش مهمی در تسهیل مبادلات داخلی و بین‌المللی کشورها دارد. تجارت الکترونیکی به بنگاهای تجاری محلی این اجازه را می‌دهد که به بازارهای جهانی مرتبط شده، صادرات و در نتیجه تولید ناخالص داخلی خود را افزایش دهند.

تجارت الکترونیک به مصرف کنندگان این امکان را می‌دهد در هر زمان و هر مکانی با اتصال به اینترنت معاملات خود را انجام دهند. بهره از شیوه‌های نوین تجارت الکترونیک می‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کارآیی بیشتر عملیات تجاری بنگاههای تولیدی را فراهم آورد و در نهایت موجبات افزایش توان رقابتی و رشد اقتصادی شود.

تجارت الکترونیک فرصتها و تهدیدهای رقابتی بسیاری برای سازمانها و کشورهای مختلف به وجود آورده است به طوری که امروزه کمتر شرکت یا سازمان تجاری پیدا می‌شود که با این نام ناآشنا بوده یا از آن استفاده نکند. بسیاری از این شرکتها و سازمانها از تجارت الکترونیک استفاده کرده، آن را به خدمت گرفته و به توسعه اقتصادی و گاه صادرات نیز کمک می‌کنند.نقش تجارت الکترونیک در توسعه اقتصادی

دلایل مختلفی وجود دارد که سازمانها را در استفاده از تجارت الکترونیک کاهل کرده و مانع از توسعه اقتصادی کند. یکی از آن دلایل آشنا نبودن مدیران شرکتهای تجاری یا صادراتی با فناوریها و منافع حاصل از آن است. شرکتهای تجاری و صادراتی باید در راستای شناسایی توان بالقوه اینترنت گام برداشته و برای تقویت فعالیتهای صادراتی، مشتریان صادراتی جدید خود را از طریق اینترنت پیدا کنند. مدیران این شرکتها می‌توانند از اشخاصی که با اینترنت آشنا بوده، کمک گرفته و فعالیتهای صادراتی و بازاریابی خود را از طریق اینترنت انجام دهند.

ملاحظات هزینه و امنیت یکی دیگر از موانعی است که مدیران برای خود می‌سازند تا کمتر از تجارت الکترونیک در توسعه اقتصادی استفاده کنند. زمانی که مدیران آشنایی کافی با تجارت الکترونیکی و اینترنت نداشته باشند بی‌شک در محاسبات خود دچار اشتباه می‌شوند. تصور اشتباه آنها از تجارت الکترونیک آنها را به این نتیجه می‌رساند که استفاده از اینترنت هزینه‌های زیاد به همراه داشته آینده و امنیت شرکت را از بین خواهد برد.

مدیران شرکتها و سازمانهای تجاری باید با نحوه کار شرکتهای بزرگ هم‌حوزه خود آشنا شده تا خود متوجه شوند نقش تجارت الکترونیک در توسعه اقتصادی شوند. یا به روش دیگری در حوزهای محدودتر نقش تجارت الکترونیک در توسعه اقتصادی را ارزیابی کنند.

تجارت الکترونیک با افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه تولید و در نتیجه کاهش فشار بر قیمتها و حفظ تورم در سطح پایین می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایفا کند. همچنین ورود شرکتهای تازه وارد برای تامین تقاضای فعلی، ایجاد محیطی پویا و خلاق در راستای تاسیس و تشکیل شرکتهای جدید و افزایش کسب و کارهای کاملاً جدید از دیگر عوامل توسعه اقتصادی است.

خواندن 4099 دفعه

فرم

تماس

آدرس: خیابان شهید دکتر بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، پلاک 15، طبقه پنجم شرقی

ایمیل: info[at]mehrargham.com

تلفن: 2188530752 98+

فکس: 2188511721 98+

کدپستی: 1531745818

بالا