بانکداری اینترنتی و مزایای استفاده از آن

بانکداری اینترنتی همان سیستم پرداخت الکترونیک است که به مشتریانش امکان دسترسی به تراکنشهای مالی غیرحضوری را می‌دهد.

موسسه مالی که سیستم بانکداری اینترنتی دارد امکاناتی چون بانکداری مجازی، بانکهای خرده فروش و اتحادیه اعتباری را ارائه می‌کند. بانکداری اینترنتی را با نامهای بانکداری آنلاین، بانکداری مجازی، بانکداری الکترونیک یا برخط شناخته می‌شناسند. بانکداری اینترنتی سرعت و کارایی خدمات بانکی کارکنان در شعبه افزایش می‌دهد. بانکداری آنلاین کمک می‌کند فرایندهای بین شعبه‌ای و بین بانکی در سراسر دنیا به راحتی انجام شود.

این سیستم بانکداری با امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که در اختیار مشتریان قرار می‌دهد به آنها این امکان را می‌دهد 24 ساعته بدون نیاز به حضور فیزیکی به وسیله کانالهای ارتباطی ایمن و با اطمینان عملیات بانکی خود را انجام دهند. به عبارت دیگر بانکداری الکترونیکی استفاده از فناوریهای پیشرفته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی است و نیازی به حضور فیزیکی مشتری در شعبه نیست.

مشتریانی که در بانک مورد نظر خود حساب دارند برای دسترسی به بانکداری اینترنتی آن بانک باید به اینترنت دسترسی داشته و با ثبت‌نام در سایت موسسه و انتخاب یک رمز عبور از سرویسهای بانکداری مجازی استفاده کنند. اینترنت بانک امکاناتي چون دريافت موجودي به صورت آنلاين، انتقال وجه بين حسابها در بانک، مشاهده صورتحساب و... را در اختيار مشتریان هر بانک قرار می‌دهد. اين خدمات، امکان مسدود کردن کارتهاي مفقودي يا سرقتي را امکان‌پذیر می‌کند.

بانکداری اینترنتی و مزایای استفاده از آن

هدف بانکداری اینترنتی

هدف بانکداری مجازی استفاده از فناوریهای پیشرفته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی مشتریان به صورت الکترونیکی است. این فناوری می‌تواند باعث حذف نیاز به حضور فیزیکی مشتری در شعبه‌های مختلف بانکها شود. استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای متمرکز، محدود نبودن به زمان و مکان برای انجام عملیات بانکی، امنیت بالا و قابلیت پیگیری عملیات بانکی و افزایش سرعت و کارایی از ویژگیهایی است که تاسیس بانکهای مجازی در دنیای کنونی را ضروری می‌سازد.

مزایای بانکداری الکترونیک

شهروندان از بانکها برای ذخیره کرده پولهای خود استفاده می‌کنند و اکنون بانکداری اینترنتی به مردم کمک می‌کند با استفاده از بانکهای مجازی بتوانند وقت خود را ذخیره کنند. زمان باارزشترین دارایی انسان است که هرگز قابل جبران و بازگشت نیست.بانکداری اینترنتی و مزایای استفاده از آن

ذخیره شدن وقت، کاهش هزینه‌های غیرعملیاتی و سربار بانکها و موسسات اقتصادی، افزایش بهره‌وری، کاهش مشکلات اجتماعی چون سفرهای داخلی و خارجی و نتیجه کاهش هزینه‌های فرصت و رونق تجارت مجازی شده و آزادسازی بانکها در ارائه برخی خدمات و ایجاد فرصت برای ارائه محصولات جدید می‌شود. بانکداری اینترنی مانند بانکهای سنتی است با این تفاوت که مشتری مستقیم به بانک مراجعه نکرده و با رایانه شخصی متصل به اینترنت امور بانکی خود را انجام می‌دهد.

مزایای بانکداری اینترنتی از دو دیدگاه مشتری و موسسه مالی مورد بررسی قرار می‌گیرد. از نگاه مشتری در هزینه‌هایش صرفه‌جویی شده است؛ صرفه جویی در زمان و دسترسی به کانال‌های متعدد برای انجام عملیات بانکی. اما از نگاه موسسه مالی می‌توان به ویژگیهایی چون ایجاد و افزایش شهرت بانکها در ارائه نوآوری، حفظ مشتریان علی‌رغم تغییرات مکانی بانکها، ایجاد فرصت برای جست‌وجوی مشتریان جدید در بازارهای هدف، گسترش محدوده جغرافیایی فعالیت و برقراری شرایط رقابت کامل اشاره کرد.

تمرکز بر کانال‌های توزیع جدید، ارائه خدمات اصلاح شده به مشتریان و استفاده از راهبردهای تجارت الکترونیک مهمترین مزایای بانکداری الکترونیک بر اساس تحقیقات موسسه دیتامانیتور است. رقابت یکسان، نگهداری و جذب مشتریان از جمله مزایای بانکداری الکترونیک در کوتاه مدت یعنی کمتر از یک سال است. یکپارچه سازی کانالهای مختلف، مدیریت اطلاعات، گستردگی طیف مشتریان، هدایت مشتریان به سوی کانالهای مناسب با ویژگیهای مطلوب و کاهش هزینه‌ها در کمتر از 18 ماه یا به صورت میان مدت است. کاهش هزینه پردازش معاملات، ارائه خدمات به مشتریان بازار هدف و ایجاد در آمد هم مزایای بلند مدت بانکداری الکترونیک است.

خواندن 2958 دفعه
برچسب‌ها

فرم

تماس

آدرس: خیابان شهید دکتر بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، پلاک 15، طبقه پنجم شرقی

ایمیل: info[at]mehrargham.com

تلفن: 2188530752 98+

فکس: 2188511721 98+

کدپستی: 1531745818

بالا