نحوه عملکرد فروشگاههای زنجیره‌ای

شروع هر کسب و کاری گاه ممکن است ساده به نظر بیاید و گاه سخت اما به هر حال این شروع اتفاق می‌افتد. چیزی که در این میان مهم به نظر می‌رسد ماندگار شدن آن کسب و کار و پس از آن گسترش است.

برای حضور و ماندگاری در بازار باید متمایز از پیش عمل کرد. فروشگاههای زنجیره‌ای نیز به همین روش عمل می‌کنند؛ خلاقانه، متفاوت و مردم‌پسند. از این رو فروشگاههای زنجیره‌ای علاوه بر ماندن می‌توانند کارشان را توسعه دهند.

در ایران نیز فروشگاههای زنجیره‌ای بسیار راه‌اندازی شده‌اند که اکثر آنها نتوانستند دوام بیاورند یا دچار تغییر شده‌اند. آنچه از تمامی فروشگاههای زنجیره‌ای می‌توان دریافت این است که همه آنها تلاش خود را بر این گذاشته‌اند با ارائه انواع کالا و خدمات در یک جا فاصله بین تولید و مصرف را کوتاه کنند. این کار آنها صرفه‌جویی در زمان و هزینه و نهایت فروش کالا با قیمت پایین را به همراه خواهد داشت.

فروشگاههای زنجیره‌ای برای رسیدن به این موقعیت حتما باید تا حد ممکن دست واسطه‌‌ها را از بازار کاری خود کم کنند و کالا و خدمات را با کیفیت بالا و قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار دهند. باید کاری کنند که مشتری برای خرید از آنها دلیلی موجه داشته باشد. یکی از دلایلی که مردم را تبدیل به مشتری فروشگاههای زنجیره‌ای می‌کند یکجا و یکپارچه بودن اجناس در فضایی بزرگ و آزاد و استفاده از رنگهای جذاب است.

فروشگاههای زنجیره‌ای برای جذب مشتریان خود معمولا از پارکینگ رایگان، تخفیفهای ویژه، بن هدیه و جایزه‌های مناسبتی استفاده می‌کنند. انتخاب موقعیت جغرافیایی محل فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا به نوعی طبقه اجتماعی ساکنان از نکات مهم فروشگاههای زنجیره‌ای در جذب مشتریان از جمله معضلات آنهاست.

در واقع آنچه برای فروشگاه زنجیره‌ای دارای ارزش بوده و عامل حیاتی و موثر محسوب می‌شود موقعیت و جایگاهی است که در ذهن مشتری دارد نه آن تصوری که یک مدیر فروشگاه زنجیره‌ای از واحد خود دارد. بنابراین فروشگاههای زنجیره‌ای باید بدانند که چه تصوری درذهن مشتری نسبت به این نوع فروشگاهها وجود دارد تا آن را با خواسته‌های او هماهنگ و سازگار کند.

خواندن 897 دفعه
برچسب‌ها

فرم

تماس

آدرس: خیابان شهید دکتر بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، پلاک 15، طبقه پنجم شرقی

ایمیل: info[at]mehrargham.com

تلفن: 2188530752 98+

فکس: 2188511721 98+

کدپستی: 1531745818

بالا