کوکو شانل، افسانه مُد

گابریل بونور کوکو شانل معروف به «افسانه مُد» زاده ۱۹ اوت سال ۱۸۸۳ است.

او بنیانگذار شرکت معروف شانل، طراح مد پیشتاز فرانسوی است که مواردی همچون توجه به رویکرد فلسفه مدرن، الهام گرفتن از مدلهای لباس مردانه و دنباله‌روی از طراحیهایی که عین سادگی لوکس و گرانقیمت بودند از وی چهره‌ای مهم در عرصه مد قرن بیستم پدید آورد. نفوذ و تأثیر فوق‌العاده شانل در عرصه مد به حدی بود که نام وی به عنوان تنها فرد فعال در زمینه خیاطی و دوزندگی در فهرست یکصد نفر مهمترین افراد دنیا در قرن بیستم ثبت شد.

شیوه زندگی شخصی کوکو شانل، اندیشه و تصورات وی درباره این که زنان مدرن باید دنیا را چگونه نگاه کنند، چطور عمل کرده و لباس بپوشند، همچنین زندگی فعال و استقلال مالیش او را به یک ایده‌آل بدل کرد. هیکل لاغر پسرانه، مدل موی کوتاه و پوست برنزه و از همه مهمتر طرحهای خاص و بی‌نظیرش از وی چهره‌ای خاص و تکرار نشدنی ساخت. طرحهای شانل انقلابی در سبک لباس پوشیدن زنان ایجاد کرد طرحهایی که مخالف با مد مرسوم آن زمان کاملا جلوه‌گر سادگی و زنانگی طبیعی و به دور از هر تجملی بودند.

سالهای اولیه زندگیش بسیار متفاوت با آنچه بعدها شد بود. وی دوران نوجوانیش را در یک پرورشگاه گذراند و در جوانی به همراه خواهرش در کاباره‌ها خوانندگی ‌کرد. وقتهایی که در پرورشگاه خبری از درس و کار نبود، در کارگاه‌های خیاطی آنجا به دوختن و بافتن پرداخت.

او خود می‌گوید: «۱۸ ساله که بودم برای اولین بار وارد دنیای مد شدم. در آن زمان هنوز شاگرد راهبه‌های پرورشگاه بودم و هیچ چیزی به جز لباسی که خودم برای خودم دوخته بودم نداشتم. درست همان چیزی که موفقیت من به حساب می‌آمد. همه سرشان را به طرف من برمی‌گرداندند. به خودم گفتم اگر طرحهای من این‌ طور به مذاق مردم خوش می‌آید پس می‌توانم آنها را تولید کنم و بفروشم.»

در سال ۱۹۲۱ شانل نخستین عطرش را (عطر شماره 5) روانه بازار کرد که به عنوان موفقترین عطر زنانه تمام دوران شناخته می‌شود و شهرتی جاودانی کسب کرده است. این عطر تا به امروز همواره در میان ده عطر پرفروش در سراسر جهان بوده است.

کوکو شانل، افسانه مُد

کوکو شانل از موفقترین زنان تاجر محسوب می‌شود که نکات و گفته‌های جالبی نیز دارد. وی در سال 1971 دیده از جهان فرو بست. فیلمی با نام «کوکو پیش از شانل» (‌Coco before Chanel) با بازی ادری تاتو (Audrey Tautou) در نقش کوکو شانل در سال ۲۰۰۹ ساخته و منتشر شد. این فیلم ۲۸ سال ابتدای زندگی این طراح جاودان فرانسوی و چگونگی ورودش به دنیای مد را به تصویر می‌کشد.

شش خدمتی که شانل به دنیای مد و فشن کرد

  1. پیراهن مشکی: تا قبل از شانل پیراهن مشکی تنها در عزاداریها استفاده می‌شد و استفاده از آن در دیگر موقعیتها مطلوب و شایسته محسوب نمی‌شد. اما در سال 1926 با طراحی شانل و انتشار پیراهن سیاه کوچولو (little black dress) و تصاویر و توضیحاتی درباره آن در مجلات متعدد مد و فشن از جمله ووگ (vogue) با معرفیش به عنوان لباسی برای همه سلیقه‌ها به شهرت و محبوبیت رسید.
  2. شلوار: تا پیش از شانل زنان طبقات اشرافی فرانسه فقط دامن می‌پوشند اما او در این زمینه نیز انقلابی به پا کرد.
  3. تاپهای ملبانی که با الهام از یونیفورم ملبانان طراحی کرده بود.
  4. کت و شلوارهای شانل.
  5. کیف دستی کوچک و زیبای شانل که از سال 1929 تا کنون هنوز هم طرحی جذاب، محبوب و مورد استفاده است.
  6. زیور آلات خاص و مروارید که مناسب با هرنوع و سبک پوشش است.

10 نصیحت انگیزشی کوکو شانل که شما را به سمت موفقیت سوق می‌دهد

  1. بهترین رنگ در دنیا همان رنگی است که به شما می‌آید.
  2. زمان خود را با زدن به دیوار با آرزوی این که به در تبدیل شود هدر ندهید.
  3. برای این که شخصی غیرقابل جایگزینی باشید باید همیشه متفاوت عمل کنید.
  4. از آنجایی که زندگیم هیچ وقت راضیم نکرد پس زندگی خودم را ساختم.
  5. شجاعانه‌ترین عمل این است که به خودتان فکر کنید؛ بلند.
  6. آرام بودن و سکون برایتان کاری از پیش نخواهد برد مگر این که بخواهید مثل یک مرغ روی تخم‌مرغهایتان بنشینید.
  7. هیچ زمانی برای یکنواختی شسته و رفته وجود ندارد. زمان برای کار و عشق است که هیچ زمان دیگری باقی نمی‌گذارد.
  8. طوری لباس بپوشید که انگار می‌خواهید به دیدن بدترین دشمنتان بروید.
  9. افرادی وجود دارند که پول دارند و افرادی هستند که ثروتمندند.
  10. موفقیت اغلب توسط آنهایی به دست می‌آید که نمی‌دانند شکست اجتناب‌ناپذیر است.
خواندن 1439 دفعه

فرم

تماس

آدرس: خیابان شهید دکتر بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، پلاک 15، طبقه پنجم شرقی

ایمیل: info[at]mehrargham.com

تلفن: 2188530752 98+

فکس: 2188511721 98+

کدپستی: 1531745818

بالا