بانک مجازی و بانکداری مجازی

دنیای تکنولوژی امروز همه کارها را از حالت فیزیکی خارج کرده و انسانها را بر آن داشته تا اکثر کارهای خود را به صورت مجازی انجام دهند.

از این رو تمام کارهایی که پیشتر نیاز به حضور انسانها داشت را امروز می‌توانند بدون حضور فیزیکی انجام دهند. بسیاری از کارها مثل بانک مجازی، بانکداری الکترونیکی و پول مجازی به وجود آمده‌اند تا امور بهتر و آسانتر از پیش انجام شود. با مهرارقام همراه شوید تا بیشتر در مورد بانک مجازی صحبت کنیم.

با این که در همه تکنولوژیهای امروزی پای انسان در میان است اما جهان به سوی مجازی شدن پیش رفته تا حضور فیزیکی انسان را کمرنگتر کند. بانک مجازی نیز در سطح جهان رو به رشد است تا دست مشتری خود را برای بسیاری از کارهای موازی باز بگذارد. بانک مجازی را که با نام بانک الکترونیک هم می‌شناسند بی‌شباهت به بانکهایی که تا به امروز با آنها سر و کار داشتیم نیست. بانک مجازی به کاربرانش اجازه می‌دهد خدماتش را به جای شعبه‌های فیزیکی در فضای مجازی اینترنت دریافت کنند.

بانک مجازی بانکی رایانه‌ای با توانایی انجام بیشتر امور بانکی بانکهای عادی است. در بانکهای مجازی دیگر نیازی به مراجعه شعب نخواهد بود و کاربران از هر رایانه خانگی می‌توانند امور بانکی، تجارت و بازرگانی خود را انجام دهند. در بانکداری مجازی، تمام مراحل از واریز پول برای سپرده‌‌گذاری تا دریافت و انتقال وجه و مبادله اسناد بین بانکی با تمام کشورهای جهان با رایانه انجام می‌شود. همچنین اجرای قوانین ضدپولشویی و امنیت بالا و شفافیت مبادلات با راه‌‌اندازی این بانکها میسر می‌شود.

بانک مجازی نسل جدیدی از بانکهاست که با استفاده از آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بدون نیاز به شعبه فیزیکی خدمات بانکی را ارائه می‌کند. بانکهای مجازی نقش بانکهای فعلی را دارد اما به جای این که مشتری به صورت مستقیم به بانک مراجعه کند می‌تواند با رایانه شخصی به امور بانکی خود بپردازد.

بانکهای مجازی دانش محور بوده و با توجه به چابکی، خلاقیت و ارائه خدمات در همه جا و همه وقت نیاز به کارمندانی فرهیخته، متخصص در فناوری اطلاعات و مسلط به فن بانکداری دارد. این افراد باید در مقایسه با توانمندی همکاران خود در بانکهای سنتی از دانش و کارآیی بیشتری برخوردار باشند. تامین نیروهایی از این دست که در واقع سرمایه اصلی بانک محسوب می‌شوند آشناسازی این نیروها با تجهیزات مدرن و فناوریهای نوین صنعت بانکداری و نیز ارائه آموزشهای مستمر و به روز از جمله ضرورتهای مدیریت منابع انسانی در بانکهای مجازی محسوب می‌شود.

بانک مجازی و بانکداری مجازی

ویژگیهای بانک مجازی

بانکها برای این که بتوانند در بازار مالی از مزیت رقابتی بهره‌مند شوند و این مزیت را حفظ کنند باید بتوانند خود را با شرایط جدید سازگار کرده و فناوریهای جدید را بپذیرند. بانکهای مجازی نسل جدید و رو به رشد بانکهای پیشین هستند که در ارائه خدمات خود از روشهای جدید استفاده می‌کنند. بانک مجازی می‌تواند هزینه‌ها و اتلاف وقت مشتریانش را کاهش داده و خدمات را با کیفیت و تنوع بیشتری به ارائه کند.

مشتریان با استفاده از بانک مجازی می‌توانند بر پولهای خود مدیریت بهتر و بیشتری داشته و در ازای خدمات متنوع هزینه کمتری پرداخت کنند. بانک مجازی محدودیت زمانی و مکانی را پشت سر گذاشته و عملیات بانکی را در هر زمان از شبانه روز و در هر مکان از کره خاکی امکان‌پذیر می‌کند. دسترسی 24 ساعته درهرزمان و هرمکان، سهولت دسترسی، سرعت و امنیت از جمله مزیت های این قبیل بانکها است که آینده صنعت بانکداری را دگرگون خواهد ساخت.

در بانکداری مجازی علاوه بر ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی، بانک‌های عادی با محدودیتها و هزینه کمتر، خدمات اینترنتی و الکترونیکی اختصاصی عرضه می‌‌کند. در بانک مجازی همه خدمات به صورت الکترونیکی بوده در حالی که در دیگر بانکها تنها برخی خدمات به صورت الکترونیک ارائه می‌شود. بهره‌‌گیری از دستگاههای خودپرداز، پرداخت وجه خرید با کارت از طریق سامانه فروش، دسترسی به مانده حساب با استفاده از تلفن همراه یا اینترنت از جمله خدمات پرداخت الکترونیکی است که بانک مجازی هم مانند بانک‌های عادی ارائه می‌کند. بانک مجازی ضمن ارائه این خدمات، با استفاده از کانالهای ارتباطی و ابزارهای خاص خود، خدمات دیگری که در بانکهای عادی نیاز به مراجعه حضوری دارد را نیز به صورت برخط و غیرحضوری و با سرعت و آرامش بیشتر به مشتریان ارائه می‌دهد.

در بانک مجازی افتتاح حساب، درخواست تسهیلات و وام و سایر عملیات بانکی همه به صورت غیرحضوری صورت می‌گیرد. اما مهمترین تفاوت میان بانک مجازی با بانکهای رایج مدل کسب و کار آن است که با منفعت بیشتر و هزینه کمتر برای مشتری همراه است. روشن است که نداشتن شعبه‌‌های فیزیکی و کارمندان زیاد از هزینه‌‌های بانک که از جیب مشتری و سهامداران پرداخت می‌شود می‌‌‌کاهد. این امکان را نیز فراهم می‌کند که بانک بتواند هم سود قطعی پرداختی به سپرده‌گذار را افزایش دهد و هم هزینه تسهیلات بانکی را کمتر کند. بانکداری مجازی یک راه کار نو، خلاق و چابک در عرصه بانکداری است محسوب می‌شود که محصولات و خدمات بیشتر، اختصاصی‌‌تر و متنوعتری را با سهولت بیشتر و قیمت کمتر به مشتریان خود عرضه می‌کند.

بانک مجازی و بانکداری مجازی

هدف بانکداری مجازی

استفاده از فناوریهای پیشرفته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی مشتریان به صورت الکترونیکی از جمله اهداف بانکداری مجازی است. همین امر می‌تواند باعث حذف نیاز به حضور فیزیکی مشتری در شعب بانکها شود. استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای متمرکز، عدم محدودیت زمانی و مکانی جهت انجام عملیات بانکی، امنیت بالا و قابلیت پیگیری عملیات بانکی و افزایش سرعت و کارایی ویژگیهایی است که ضرورت تاسیس بانک های مجازی در دنیای کنونی را اجتناب‌ناپذیر می‌‌کنند.

از پیش زمینه‌های لازم برای موفقیت بانکهای مجازی، تغییر فرهنگ استفاده از کارتهای اعتباری است. باید تغییر نگرش از روی دستگاه ATM به دستگاههای POS به وجود آید. صدور کارتهای اعتباری فقط به این دلیل نبود که مردم بتوانند از دستگاههای ATM پول برداشت کنند. بلکه از اهداف بانک مرکزی این بود که مردم از این کارتها به عنوان پول استفاده کنند. باید تدابیری در نظر گرفته شود تا مردم با استفاده از دستگاههای POS خرید و فروش خود را انجام داده و نیازهای خود را برطرف کنند. شاید به همین علت است که برخی کارشناسان رونق و گسترش بانکهای مجازی را با توجه به عدم موفقیت بخش مهمی از تراکنشها در سیستم بانکی، غیرمنطقی می‌دانند.

مزایای بانکداری مجازی

اگر تا کنون مردم پول خود را در بانکها ذخیره می‌کردند استفاده از بانکهای مجازی باعث ذخیره شدن وقت مردم نیز خواهد شد. وقت و زمان ارزشمندترین دارایی انسان است که در عمر کوتاه انسان در کره خاکی به هیچ وجه قابل بازیافت نیست.

ذخیره شدن وقت مردم، کاهش هزینه‌های غیرعملیاتی و سربار بانکها و موسسات اقتصادی و افزایش بهره‌وری، کاهش مشکلات اجتماعی نظیر مسافرتهای داخلی و خارجی و در نتیجه کاهش هزینه‌های فرصت، رونق تجارت مجازی شده و آزادسازی بانکها در ارائه برخی خدمات و ایجاد فرصت برای ارائه محصولات جدید. چرا که بانک مجازی نقش بانکهای فعلی را خواهند داشت با این تفاوت که با تشکیل این بانک به جای این که مشتری به صورت مستقیم به بانک مراجعه کند، به راحتی می‌تواند از طریق رایانه شخصی امور بانکی خود را انجام دهد.

خواندن 1082 دفعه
برچسب‌ها

فرم

تماس

آدرس: خیابان شهید دکتر بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، پلاک 15، طبقه پنجم شرقی

ایمیل: info[at]mehrargham.com

تلفن: 2188530752 98+

فکس: 2188511721 98+

کدپستی: 1531745818

بالا