پورتال و نقش آن در تجارت الکترونیک

پورتال پایگاهی روی وب برای تبادل و جمع‌آوری اطلاعات کاربران است.

این اطلاعات جمع‌آوری شده به وسیله پورتال در اختیار کاربران قرار داده می‌شود تا متناسب با حوزه فعالیت پورتال نیازهایشان در یک پایگاه واحد جمع‌آوری شده باشد. در واقع پورتال یک فضای کاری مبتنی بر شبکه برای تجارت الکترونیک است که با تنظیم شخصی و حتوایی و دسترسی بی‌سیم دارای قابلیت اشتراک با دیگر همکاران است.

برای یک پورتال مهم است که بتواند روی آنچه پورتالها می‌توانند برای یک سازمان فراهم کنند تمرکز کند. سازمانها برای مواجهه با مسائل چندگانه خود در حوزه‌‌های مختلف معمولاً بیش از یک پورتال دارند. نقش تسهیل کننده پورتال در انجام امور اداری، بازرگانی، آموزشی و پژوهشی و کارایی چندگانه، آن را تبدیل به یک محل کار الکترونیکی برای کاربران آن کرده است.

پورتالهای سازمانی جدا از ارائه خدمات فرصتهای نوینی را متناسب با توان اقتصادی و اجرایی سازمانها فراهم می‌‎‌کنند. یعنی پورتالهای سازمانی در راستای اهداف خود، زمینه همکاریهای متقابل و امکان بهره‌برداری از توانهای حرفه‌ای و سرمایه‌گذاری طرفهای درگیر در فعالیتهای مختلف را فراهم میکند. پورتال بر خلاف وبسایت به منابع مختلف اطلاعاتی متصل و در حال تبادل اطلاعات است و نهایت اطلاعات مورد نیاز کاربرانش را به صورت دسته‌بندی ارائه می‌کند.

البته پورتال نیز قابلیت انتشار اطلاعات سازمان یا شرکت مورد نظر خود را دارد و در صورت نیاز آنها را با دیگر پورتالها به اشتراک می‌گذارند. در دنیای امروزی دیگر نقش پورتالها به اطلاع‌رسانی محدود نشده بلکه به کاربران خود اجازه می‌دهد از خدمات الکترونیک سازمان یا شرکت استفاده کنند.

تفاوت پورتال و وبسایت

بسیار دیده شده است که وبسایت و پورتال با یکدیگر اشتباه گرفته شوند اما نباید بر کسی پوشیده بماند که پورتال از نظر مفهومی بسیار سریعتر و ‌از وبسایت است. تبادل وِبی و قابلیت تعامل با کاربران از عمده دلایل اشتباه این دو با یکدیگر است. در ادامه مطلب با مهرارقام همراه شوید تا تفاوت کلیدی وبسایت و پورتال را بیشتر بدانیم.

  • ـ وبسایتها کمتر قابلیت انطباق‌پذیری دارند زیرا محتوای آنها به طور خودکار تغییر پیدا نمی‌کند. در حالی که محتوای پورتال به صورت خودکار و بدون دخالت نیروی انسانی قابل تغییر است.
  • وبسایت انعطاف‌پذیر نبوده زیرا نمی‌توان به صورت آنلاین محتوای آن را تغییر داد در حالی که محتوای پورتال به صورت خودکار و بدون دخالت نیروی انسانی قابل تغییر است.
  • وبسایت محاوره‌ای نیست یعنی با کاربر ارتباطی برقرار نمی‌کند و با او به تبادل اطلاعات نمی پردازد در حالی که پورتال بر اساس نیاز کاربر اطلاعات مورد نیاز او را ارائه می‌دهد.
  • وبسایت معمولا برای اطلاع‌رسانی طراحی می‌شود در حالی که پورتال علاوه بر اطلاع‌رسانی به جمع‌آوری اطلاعات نیز می‌پردازد.

نقش پورتال در تجارت الکترونیک

با گسترش فناوری اطلاعات در عصر تکنولوژی نگاه جدیدی در نیای اقتصاد به وجود آمد که از آن به اقتصاد دیجیتال نام می‌برند. ظهور اینترنت خود پایه‌گذار این شرایط بوده و برای تولیدکنندگان، تامین‎کنندگان، فروشندگان و مشتریان و همه عوامل چرخه اقتصادی را مجبور به ارتباط در یک فضای مجازی کرده است. آنها در فضای مجازی مجبور به تبادل اطلاعات، خدمات، محصولات و پول هستند.

اینترنت در هر زمینه‌ای نگاه جدیدی به وجود آورده که یکی از مشخصه‎های اصلی آنها نگاه تازه‎ای به مقوله کسب و کار است. از این رو می‎توان گفت تجارت الکترونیک یکی از کاربردهای ویژه فناوری اطلاعات است و در حال حاضر حجم وسیعی از خرید و فروشها در کشورهای پیشرفته به شیوه الکترونیکی انجام می‌شود.

آنهایی که در حوزه‌های تجاری فعالیت می‌کنند مهمترین نگرانیشان دریافت اطلاعات جدید از منابع اطلاعاتی موثق است. از این رو پورتالهای سازمانی با بررسی نیازهای اطلاعاتی کاربران خود، مجموعه‎ای از مسیرهای مطمئن اطلاعاتی را در اختیار آنها می‎گذارند. از آنجا که ارائه خدمات پورتال مبتنی بر شبکه و اینترنت است پورتالهای سازمانی خدماتی فراتر از آدرس دهی اطلاعات را انجام می‎دهند که معمولا شامل مواردی چون کاوش، سرویس پست الکترونیک، نظر سنجی، گروههای خبری و بحث است. امکان تعامل میان کاربر با وبسایت اصلی پورتال و همچنین دیگر کاربران عضو یک پورتال سازمانی، زمینه بهره‎برداری هر چه بیشتر از فرصتهایی را که در عرصه‎های تجاری پدید می‎آیند، فراهم ساخته است.

پورتالهای سازمانی با ایجاد فضاهای گروهی روی شبکه امکان فعالیت‎های گروهی را می‌دهند و با استفاده از قابلیتهای الکترونیک انجام تجارت الکترونیکی را عملی می‌کند. درج آگهی‌ها و اطلاعات مربوط به فرصتهای سرمایه‎گذاری، سرمایه‎گذاران بالقوه در سطح سازمانها را به سوی منابع و مراجع مربوطه هدایت می‎کند. این قابلیتی است که به صورت پویا و فعال در یک پورتال سازمانی پیش‎بینی و ایجاد می‌شود.

یکی از مهمترین کاربردهای پورتال استفاده از آن در تجارت الکترونیک است. از پورتال به عنوان یک ابزار مهم در پیاده‌سازی سیستمهای ERP و CRM در بنگاه های تولیدی و اقتصادی استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای اساسی پورتال می‌توان به پرتالهای آموزش الکترونیکی اشاره کرد.

البته نباید فراموش کرد خود پورتال به عنوان بخشی از دارایی‎های الکترونیک شرکتهای متولی یا سرمایه‎گذار نیز محسوب می‎شود. این سرمایه می‌تواند باعث ارزش افزوده در فعالیتهای تجارت الکترونیکی می‌شود. همچنین پورتال در پایان فعالیت خود بر اساس چرخه حیات پورتال در قالب بخشی از شبکه شرکتهای وابسته به فعالیتهای عادی و عمومی خود ادامه خواهد داد و زمینه‎ای بالقوه برای فعالیت های تجاری در آینده خواهد بود.

شرکت مهرارقام رایانه با دو دهه فعالیت در زمینه دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت میتواند به شرکتها و سازمانهای اقتصادی در طراحی سایت و وبسایت یاری‌رسان باشد. با توجه به آنچه گفته شد بی‌شک داشتن یک وبسایت و پورتال در دنیای کسب و کار امروزی و تجارت الکترونیک نقش مهم و بسزایی دارد. برای عقب نماندن از دنیای تکنولوژی امروزی مهرراقام همراه شما در کسب و کارتان خواهد بود.

خواندن 1423 دفعه

فرم

تماس

آدرس: خیابان شهید دکتر بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، پلاک 15، طبقه پنجم شرقی

ایمیل: info[at]mehrargham.com

تلفن: 2188530752 98+

فکس: 2188511721 98+

کدپستی: 1531745818

بالا