چاپ کردن این صفحه

اولین ساعت هوشمند بریلی مخصوص افراد نابینا در جهان

از برنامه‏ های پیام‏رسان و GPS شاید بیشترین بخش مورد استفاده در دنیای تکنولوژی باشد. اما تا به امروز برنامه‏ای کاربردی در این حوزه‏ها برای افراد نابینا یا کم بینا وجود نداشت و این افراد عملا از اصلی‌ترین بخش‏های دنیای تکنولوژی به دور بودند.


شاید کمتر کسی به این موضوع فکر کرده باشد که تا به حال نابینایان ساعت مچی ای نداشته اند که بتوانند از آن در روزمره بهره برده و از آن استفاده کنند و در حقیقت به پیرامون خود نگاه کنیم متوجه می شویم که نابینایان به سبب این عارضه با چه مشکلاتی رو به رو هستند و از چه وسایلی نمی توانند استفاده کنند.

ساعت‏ هوشمند Dot مخصوص نابینایان


چگونگی ساخت و استفاده از آن


شاید در نگاه اول طرز استفاده و کاربرد آن ساده به نظر برسد اما همین ظاهر ساده و غلط انداز نزدیک به سه سال زمان برده تا نقطه ها در جایی درست, اعداد را نمایش دهند و از ناهمواری های موجود در این پروسه بگذرند و به طرح نهایی خود برسند.
نقطه ,ساعتی است که در چهار کاراکتر یا سلول بر صفحه آن و در هر کاراکتر شش نقطه درج شده ,کمپانی ای که ساخت و تولید آن را برعهده دارد در ابتدا سخت می کوشید تا راهی برای محافظت نقطه ها بیابد که در عین استحکام, زیبایی و دیگر خصوصیات از جمله سبکی خود را نیز حفظ کند.
اشخاص هم می توانند با لمس صفحه از زمان مورد نظر مطلع شوند و هم با فشردن دکمه هایی که در کنار ساعت قرار گرفته می توانند پیام هایی را به ساعت یا کسانی که مدنظرشان است انتقال دهند و یا تایمر و زمان ها را تنظیم کنند به همین خاطر به آن ساعت هوشمند (اسمارت واچ) می گویند(زیرا قادر است پیام های کوتاهی را ارسال کند.)


منشا ایده اولیه طراحی ساعت


شرکت اپل نیز قبلا تلاش کرده ساعت هوشمند اپل واچ خود را برای افراد نابینا قابل استفاده کند. اما از آنجا که این قابلیت، پیام‏های دریافتی کاربران را از طریق صدا برای آنها ارسال می‏کند، حریم شخصی کاربر در معرض خطر قرار می‏گیرد. ساعت هوشمند دات، نتیجه اندیشه خلاق مدیرعامل و موسس این شرکت، «اریک کیم» است. او اعلام کرده است که ایده ساخت چنین محصولی برای افراد معلول بینایی، زمانی به ذهنش خطور کرد که در دانشگاه واشنگتن تحصیل می‏کرد. او در آن زمان یک هم‌کلاسی نابینا داشت که همیشه کتاب‏های قطور و حجیم را با خود همراه داشت، درحالی‌که دیگر دانشجویان به راحتی فقط یک تبلت حمل می‏کردند. او بعدا فهمید که این کتاب‏ها به خط بریل (خط قابل استفاده از سوی نابینایان) نوشته شده‏اند و به‌دلیل اینکه یک دانشجو به‌دلیل نابینا بودن نمی‏تواند از هیچ کدام از انواع تکنولوژی‏های روز دنیا بهره ببرد، بسیار متاثر شد.
با وجود اینکه ایده و طرح این محصول، ناب و استثنایی است، مشکلاتی نیز دارد. اول اینکه همه افرادی که مشکل بینایی دارند، با خط بریل آشنا نیستند. طبق گزارش فدراسیون ملی نابینایان، فقط 10 درصد جمعیت نابینایان در آمریکا قادر هستند که خط بریل را بخوانند. در گزارش دیگری نیز عنوان شد که به‌دلیل کوچکی صفحه ساعت هوشمند، خواندن متن‏های طولانی از این طریق می‏تواند کار بسیار سختی برای فرد باشد. از آنجا که ساعت دات، رابط برنامه‌نویسی یا API دارد، طراحان برنامه‏ها قادر خواهند بود تکنولوژی ساعت را به‌روزرسانی کنند یا حتی قابلیت‏های جدیدی برای آن عرضه کنند. طراحی و تولید ساعت هوشمند دات، 3 سال زمان برده است و فعلا فقط قرار است در برخی از فروشگاه‏های به‏خصوص در بریتانیا، از ماه مارس عرضه شود. طراحان این ساعت اعلام کرده‏اند به‌زودی این محصول در کشور آمریکا نیز عرضه خواهد شد. قیمت این ساعت هوشمند، 300دلار است .

ساعت‏ هوشمند Dot مخصوص نابینایان

 

خواندن 1907 دفعه
برچسب‌ها