چاپ کردن این صفحه
تجارت الکترونیک در شرکت استارباکس

کسب و کارهای مختلف با توجه به نوع فعالیتشان شناخته شده و معروف می‌شوند. امروزه نوع فعالیت همه کسب و کارها با توجه به نوع نیاز مشتریان یعنی نوع تقاضایشان متفاوت از پیش شده است.

استارباکس یکی از همان کسب و کارهاست که برای پیشرفت روند کاری خود از تجارت الکترونیک استفاده کرد و اکنون شبیه به بنگاه تکنولوژی شده است.این تکنولوژی باعث پیشرف روزافزون این شرکت شده است.

استارباکس یک شرکت امریکایی مربوط به کافی‌شاپ، قهوه و قهوه‌خانه است که 30 مارچ 1971 در واشینگتون سیاتل تاسیس شد و دقیقا 26 سال بعد از سال 2007 با کاهش درآمد شدیدی مواجه شد. این کاهش درآمد نه تنها مشکلات اقتصادی متعددی برای شرکت ایجاد کرد بلکه باعث شد رقیبانش فرصتهای بهتری برای موفقیت و رشد پیدا کنند.
قهوه با کیفیت عالی و سرویسهای خوب ارائه شده اگر چه مفید بودند اما کافی محسوب نمی‌شدند و به راهکار بهتری نیاز داشتند. استارباکس دریافت که تعاملات بهتر و کاراتر با مشتریان ضرورتی است که می‌تواند کمک شایانی به بهبود وضعیت کسب و کارش کند و بدین منظور سراغ راهکارهای دیجیتالی شدن رفت.

استارباکس ضمن حفظ روش سنتی فعالیت تجارت الکترونیکی خودش را نیز آغاز کرد که شامل پروژه‌های متعددی بود. از جمله این که فروشگاه آنلاین خود را با عنوان starbucksstore.com تاسیس کرد. این فروشگاه فعالیت خود را با سبدهای خریدی که my bag نامیده می‌شدند آغاز کرد ولی در سال 2011 تحولات مفیدی به منظور خرید راحتتر کاربران به راه انداخت. برای مثال کاربران می‌توانستند دقیقا چیزی را که می‌خواهند در زمان و مکانی که مایلند دریافت کنند. همچنین موارد متعدی شامل ارسال کارت هدیه، برنامه‌های تعهدسازی مشتریان، سیستم ارتباط با مشتری، پرداختهای موبایلی و... را نیز به راه انداخت و فعالیت خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف آغاز کرد.

امروزه استارباکس در حدود 24469 شعبه در سراسر جهان به روش سنتی و همچنین از طریق وبسایت و فروشگاه آنلاین خود به روش الکترونیک به تجارت می‌پردازد. وبسایت آنلاین نه تنها شامل تمامی خدمات یک کافی‌شاپ است بلکه حتی دستگاهها و تجهیزات ساخت قهوه و چای، کارت هدیه و... نیز داراست. در کنار آن امکان پیدا کردن نزدیکترین شعبه استارباکس با توجه به موقعیت جغرافیایی و نصب اَپ موپایلی، ارسال کارت هدیه، عضویت در سیستمهای مختلف پاداش؛ قرعه‌کشی و باشگاه مشتریان و... نیز فراهم کرده است.

شرکت استارباکس در سال 2016 تبدیل به یکی از موفقترین کسب و کارهای روز، جزو fortune 500 و جز یکی از موفقترین کسب و کارهای سنتی شد که توانسته بود از تجارت الکترونیک برای افزایش بودجه، درآمد و ارزش مالی استفاده کند. همچنین این شرکت از شبکه‌های اجتماعی که مورد پسند عموم مردم است نیز برای معرفی کسب و کار و محصولات خود استفاده کرده است.

اکنون شرکت استارباکس شعبه های زیادی در اکثر کورهای جهان دارد که تا سال 2016 تعداد آنها به 24500 عدد رسیده است. این شرکت در این سالها مهارت بسیاری در تجارت الکترونیک پیدا کرده است و معاملات موبایلی آن بیش از یک میلیارد دلار تخمین زده شده است. این پرداختهای موبایلی و عضویت در برنامه ها را بیش از ده میلیون کاربر انجام داده اند.

خواندن 1103 دفعه
برچسب‌ها