آشنایی با اَپک

اَپک (APEC) مجمع همکاری اقتصادی آسیا ـ اقیانوس آرام، مجمعی اقتصادی از 21 کشور سواحل اقیانوس آرام است که معمولا برای موضوعات اقتصاد منطقه‌ای، همکاری، تجارت و سرمایه گذاری تشکیل می‌شود.

در طول سال وزرای اقتصاد اپک به منظور ایجاد هماهنگی بیشتر جلساتی برگزار می‌کنند. سران اپک سالی یک بار در اجلاس سران این مجمع که مقر اصلی آن در کشور سنگاپور است شرکت می‌کنند. این اجلاس سران در کشور‌های عضو به صورت دوره‌ای برگزار شده و سران کشور‌ها باید با لباس سنتی کشور میزبان در اجلاس شرکت کنند.

اپک یکی از عمده سازمانهای منطقه‌ای است که تجارت آزاد را به شدت ترویج کرده و دارای سریعترین رشد اقتصادی در بین تمام پیمانهای منطقه‌ای جهان است. به عبارتی قدرتمندترین از لحاظ اقتصادی و سریعترین از لحاظ جغرایایی است. جمعیت ساکن در کشورهای عضو اپک بیش از دو میلیارد و 400 میلیون نفر است و کشورهای عضو این مجمع 60 درصد اقتصاد جهانی را نمایندگی میکنند.

آشنایی با اَپک

پیدایش اپک به شرایط خاص اواخر دهه 1980 برمی‌گردد. اتحادیه اروپا سعی داشت به «اتحادیه گمرکی» و تشکیل «بازار واحد اروپایی» قدرت بدهد؛ کانادا و ایالات متحده امریکا در مورد گسترش منطقه آزاد تجاری به ‌شکل نفتا با یکدیگر مذاکره می‌کردند و همزمان مذاکرات «دور اروگوئه» فعّال شد. در این ایام، اقتصادهای آسیایی احساس می‌کردند که از وجود پیمان تجاری منطقه‌ای در دوره‌ای که نظام تجاری چند جانبه به ‌عنوان یک تهدید جدی شکست خورده است، محروم مانده‌اند. همچنین استرالیا نگران آن بود که از بدنه منطقه‌ای آسیا که مالزی آن‌را پیشنهاد داده بود، دور مانده است.

برای پذیرش عضویت در اپک کشورها باید سه شرط اصلی را دارا باشند. همان طور که از نام مجمع پیداست کشورهای متقاضی عضویت حتما باید در ساحل یا کناره اقیانوس آرام مستقر باشد. این کشورها باید ارتباط نزدیکی نیز با اعضای پذیرفته‌شده اتحادیه داشته باشد. نهایت این که کشورهای متقاضی عضویت در اَپک باید هدف آزادسازی تجاری تا سال 2020 را بپذیرد

اهداف اپک

در حال حاضر مهمترین هدف اپک، ثبات مالی تعیین شده است. اما سازمان همکاریهای اقتصادی آسیا ـ اقیانوسیه با اهدافی که در ادامه آمده کار خود را آغاز کرد.

  • دستيابي به توسعه منطقه‌اي و رشد سرمايه‌گذاري در منطقه
  • مشاركت در اقتصاد جهاني و افزايش مبادلات تجاري و اقتصادي بين اعضاء
  • كمك به توسعه سيستمهاي تجارت چندجانبه براي حفظ منافع اقتصادي كشورهاي منطقه
  • كاهش موانع تعرفه‌اي و غيرتعرفه‌اي تجارت كالا و خدمات
  • ايجاد محيط مطمئن و كارا براي نقل و انتقال كالاها و خدمات و عوامل توليد
  • گسترش روند مبادله دانش فني و سرمايه و ايجاد فرصتهاي جديد تجاري و سرمايه‌گذاري

در کنار همه این اهداف، اپك با هدف بلندمدت دستيابي به بازار مشترك آسيا ـ اقيانوس آرام در سال 2020 ميلادي کار می‌کند. این سازمان قصد دارد تا آن زمان تمامي موانع تجارت كالا و خدمات و سرمايه‌گذاري در منطقه را بتدريج از بين ببرد.

 

خواندن 1305 دفعه

فرم

تماس

آدرس: خیابان شهید دکتر بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، پلاک 15، طبقه پنجم شرقی

ایمیل: info[at]mehrargham.com

تلفن: 2188530752 98+

فکس: 2188511721 98+

کدپستی: 1531745818

بالا