چاپ کردن این صفحه
چگونه استارتاپها بر توسعه اقتصادی تاثیر می‌گذارند

اقتصاد در کشورهای جهان به سه قسمت تقسیم می‌شود «اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی»، «اقتصاد مبتنی بر بهره‌وری» و «اقتصاد مبتنی بر نوآوری».

ایران اکنون در حال گذر از مرحله اول بوده از این رو استارتاپهای ایران سهم اقتصادی مبتنی بر نوآوری داشته و نقش کمتری در کشور ایفا کرده‌اند. از این رو برای رسیدن به عرصه نوآوری و استفاده بیشتر از استارتاپها برای توسعه اقتصادی باید راهبردهایی مناسب در نظر گرفته شود. در ادامه مطلب با مهرارقام همراه شوید.

همان طور که می‌دانید استارتاپها شرکتها یا کسب و کارهای کوچک و نوپا هستند که با ایده‌های خلاقانه عده‌ای شکل گرفته است. آنها در تلاشند با استفاده از ایده جدید و خلاقیتی که در ارائه محصول یا خدمت از خود نشان می‌دهند درآمدزایی کنند. رشد سریع استارتاپها یکی از مزایای مهم آنهاست که موجب توسعه اقتصادی کشور و اشتغال‌زایی می‌شود. معمولا استارتاپها برای رشد کردن و بزرگ شدن نیاز به حمایت دارند.

نداشتن شغل یکی از دغدغه‌های امروزی جوانان در همه جای دنیاست. در ایران نیز انتخاب شغل تاثیر مهمی در روند زندگی افراد داشته که با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کسب و کارهای کوچک و مبتنی بر فناوری اطلاعات به دلیل عدم نیاز به هزینه و سرمایه‌گذاری بالا گزینه خوبی برای خوداشتغالی و جذب نیروهای متخصص جامعه خواهند بود.

استارتاپها فضای نوینی را در اقتصاد کشور تعریف کرده‌اند زیرا شکل گیری استارتاپها بر پایه ایده‌پردازی، خلاقیت و نوآوری فرد یا تیم انجام می‌شود. در گام نخست استارتاپ با خلق ایده‌ای نوآورانه و خلاقانه آغاز می‌شود و پس از آن با تحقیقات اولیه، مطالعات بازار و سرمایه اندک شکل گیری آن ایده قابل توسعه است.

تحقیق و توسعه بیشترین نقش را در شکل گیری ایده‌های نوآورانه و موفقیت استارتاپها بازی می‌کنند. برای همین منظور موفقیت استارتاپها نیاز به تلاش و تجربه دارد. در ایران نیز میان جوانان شور استارتاپ شدن به وفور مشاهده می‌شود که از مهمترین دلایل آن می‌توان به تعدد جوانان تحصیلکرده، فضای دانشگاهی فراگیر و گسترده در کشور، توسعه زیر ساختهای فناورانه و الکترونیکی و سطح اشتغال پایین دولتی و حتی خصوصی اشاره کرد.

نیاز استارتاپها به کمک مالی

همان طور که پیشتر گفته شد فلسفه وجودی استارتاپها تولد آنها با ایده‌ای خلاقانه و نوآورانه است از این رو نیاز به ارزیابی، اعتبارسنجی و بررسی پتانسیل تجاری دارد. معمولا پرورش ایده اولیه استارتاپ به وسیله خود فرد یا اطرافیانش شکل گرفته و انجام می‌شود اما در ایران مانند بسیاری از کشورها آزمایشگاههای ملی و تحقیقات بنیادی در دانشگاهها ایجاد شده تا افراد و گروهها بتوانند به رشد و توسعه ایده‌های جدید و خلاقانه بپردازند. زیرا یک استارتاپ از زمان تولد تا زمان استقلال نیازمند کمک مالی است.

رشد استارتاپ از زمانی که محصولات و خدمات نوآورانه خود را عرضه بازار کرده و جذب مشتری کند شروع می‌شود. زمانی می‌توان از یک استارتاپ به عنوان کسب و کار نام برد که بتواند با درآمد خود از پس هزینه‌ها برآمده، به سود دهی رسیده، سهامش در بازار به فروش برسد.

تبدیل شدن استارتاپ به کسب و کاری با نیروها و فکرهای جدید و خلاقانه بی‌شک می‌تواند در توسعه اقتصادی آن کشور نقش تاثیرگذاری داشته باشد. از این رو حمایت دولت از آنها برای آینده کشور بسیار مهم است.

خواندن 1079 دفعه
برچسب‌ها