گمرک در توسعه اقتصادی چه نقشی دارد

گمرک ایران به عنوان یکی از باسابقه‌ترین سازمانهای دولتی و مرزبان اقتصادی کشور نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور و درآمد دولت دارد.

 

در کشورهایی كه اداره امور آنها از فروش منابع و ذخاير ملي چون نفت و گاز انجام می‌شود حضور در بازارهاي جهاني براي عرضه كالاهاي توليدي و افزايش صادرات از مهمترين اهداف و سياستهاي اقتصادی محسوب می‌شود. از این رو درآمد حاصل از صادرات نیز سهم قابل ملاحظه‌اي در تامين بودجه كشور دارد.

در دنیای پر فراز و نشیب اقتصادی امروز توسعه صادرات غیرنفتی در کشورهای نفت خیز هم مورد توجه کشورهای دیگر قرار دارد. از این رو کشورها با حفظ ثروتهای ملی برای سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش صادرات غیرنفتی هم تلاش می‌کنند.

به عقيده كارشناسان اقتصادي يكي از مهمترين آثار و نتايج توسعه صادرات غيرنفتي، رونق فعاليتهاي توليدي، ايجاد اشتغال، كاهش ميزان بيكاري در کشور و بهبود موقعيت تجاري و اقتصادي در عرصه تجارت بين‌الملل است. همه آنچه گفته شد را می‌توان بخشی از شاخصه‌هاي توسعه و رشد اقتصاد پايدار دانست.

با توجه به روند رو به شتاب جهانی شدن و تحولات اخیر در سطح ملی و بین‌المللی در زمینه مناسبات تجاری و لزوم حرکت به سمت گمرک الکترونیک گمرک ایران تلاش کرده همگام با حرکت شتابان و روبه رشد اقتصادی و ارتباطات جهانی متناسب با برنامه‌های توسعه و همچنین سند چشم‌انداز بیست ساله کشور در راستای تامین رضایتمندی مردم، اهداف، امکانات، روشها، برنامه‌های خود را تنظیم کند.

گمرک پل ارتباطی بین سیاستهای مالی و بازرگانی و مهمترین سازمان اثرگذار در روند تجارت بین‌المللی از اهمیت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. از این رو اجرای این سیاستها نیازمند به گمرکی کارآمد و مؤثر است.

اجرای الزامات ملی و بین‌المللی برای حفاظت از جامعه در قبال کالاها و مواد زیان‌آور، خطرناک و پرتوزا، حفاظتهای فرهنگی، بهداشتی، زیست محیطی، رعایت استانداردهای ملی، حفاظت از سلامت اقتصادی و تجارت قانونمند از طریق مقابله با قاچاق کالا و مواد مخدر، کمک به مبارزه با جرائم سازمان یافته ملی، مبارزه با تروریسم و پولشویی سایر وظایف سنتی مثل کسب درآمد را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

دهها کنوانسیون و معاهده بین‌المللی به منظور ایجاد و یکسان‌سازی تسهیلات و هماهنگ‌سازی رویه‌های گمرکی سازمان جهانی گمرک تدوین و به مرحله اجرا درآمده است. نباید فراموش کرد ایران جزو اولین کشورهایی بود که به شورای همکاریهای گمرکی پیوست و مقررات اینکوترمز و تعاریف و اصطلاحات شورای همکاری را پذیرفت.

خواندن 2416 دفعه

فرم

تماس

آدرس: خیابان شهید دکتر بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، پلاک 15، طبقه پنجم شرقی

ایمیل: info[at]mehrargham.com

تلفن: 2188530752 98+

فکس: 2188511721 98+

کدپستی: 1531745818

بالا