علامت CE صادرات به اتحادیه اروپا تاثیر در توسعه اقتصادی

هر محصول برای ورود به اروپا نیاز به استانداردی برای تضمین ایمنی آن کالا دارد.

داشتن آن نشان استاندارد به محصول مورد نظر این اجازه را می‌دهد که بدون نیاز به سایر استاندارها بتواند به راحتی در کل اروپا رفت و آمد داشته باشد. از آن به عنوان استاندارد منطقه‌ای اتحادیه اروپا یا CE نام می‌برند. با ادامه مطلب همراه مهراقام باشید.

نشان CE شرط اولیه یا مجوز ورود کالا یا صادرات به اتحادیه اروپاست. محصولی که بتواند این نشان را به خود اختصاص دهد می‌تواند بدون هیچ محدودیتی در همه کشورهای اروپایی متحد و اتحادیه تجارت آزاد اروپا برای فروش عرضه شود.

البته در حال حاضر دیگر کشورهای غیراروپایی، بسیاری از کشورهای همسایه ایران و حاشیه خلیج فارس نیز برای واردات کالا به کشورشان داشتن این نشان را الزامی می‌دانند. برخلاف تصور عموم که CE را نشان مرغوبیت و کیفیت بالای محصول می‌دانند این نشان خبر از ایمن بودن کالا ودارا بودن حداقل کیفیت است. برای همین برخی از کارشناسان مخالف استفاده از نام استاندارد کنار CE هستند و از آن به عنوان نشان نام می‌برند.

مزایای نشان CE

همان طور که پیشتر گفته شد محصولی که نشان CE را داشته باشد می‌تواند به صورت قانونی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه تجاری آزاد اروپا به فروش برسد یا جا به جا شود. همچنین کشورهای حوزه خليج فارس، كشورهاي آسیای میانه چون آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، گرجستان، تاجیکستان، ازبکستان، عراق، تركيه، آفریقای جنوبی و... که مشول این نشان می‌شوند نیز امکان صادرات دارند.

این نشان برای کالا یا محصول در بازارهای داخلی و خارجی اعتبار به وجود می‌آورد. به مشتری نشان می‌دهد که محصول حداقل استانداردهای ایمنی را برآورده ساخته و بنابراین دارای حداقل سطح کیفیت است. حتی برای مصرف کننده در بازار خرده فروشی نیز اطمینان ایجاد می‌کند. حقوق مصرف کننده را رعایت کرده و مزیت رقابتی و تبلیغاتی به وجود می‌آورد. همچنین نهادهای قانونی نظر مثبتی بر این نشان داشته و شرکت در مناقصات بزرگ دولتی چون نفت، گاز و پتروشیمی را نیز امکان پذیر می‌سازد.

هدف از نشان CE

برای تسهیل تجارت آزاد و تضمین ایمنی و سلامت محصولات، کشورهای اروپایی مجموعه‌ای از استانداردها یا راهنما را به وجود آورده‌اند که باید با هم منطبق باشند. این یک الزام قانونی برای تولید کننده یا نماینده او است.

اگر بخواهید محصولات خود را در کشورهای عضو اتحادیه اروپا بفروشید محصول مورد نظر باید با راهنماهای اتحادیه اروپا مطابقت داشته باشد. این راهنماها برای تولید کننده‌ای که قصد دارد محصولاتش را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر کند نیز قابل اجرا هستند. این راهنماها جایگزین استانداردهای داخلی کشورها می‌شوند، چرا که عمدتا به ایمنی محصول مورد نظر مربوط است.

روند گواهینامه CE اروپایی برای محصولات مختلف که مشمول دستور رسمی CE می‌شوند به صورت زیر است.

  • هماهنگی قانونگذاری همه مناطق در اروپا
  • ایجاد ذخیره مالی برای تولیدات
  • بالا بردن ایمنی محصولات
  • امکان نظارت مسئولان با یک روند یکسان که می‌تواند کنترل شود

هنگامی که کشورها بتوانند از این نشان روی کالا و محصولات خود استفاده کنند بی‌شک به راحتی می‌توانند محصولات خود را بدون هیچ دردسری به کشورهای عضو برسانند. امکان صادرات محصولات برای هر کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. کشوری که بتواند محصولات خود را به کشورهای متعدد صادر کند می‌تواند در اقتصاد آن کشور نقش تاثیرگذاری ایفا کند.

 

خواندن 791 دفعه

فرم

تماس

آدرس: خیابان شهید دکتر بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، پلاک 15، طبقه پنجم شرقی

ایمیل: info[at]mehrargham.com

تلفن: 2188530752 98+

فکس: 2188511721 98+

کدپستی: 1531745818

بالا