بازاریابی چیست؟

افراد یا گروهها برای تامین خواسته‌ها و نیازهای خود در فرایندی مدیریتی ـ اجتماعی دست به تولید یا مبادله کالا به یکدیگر می‌زنند که در اصطلاح به آن بازاریابی می‌گویند. در گذشته اصل بازاریابی در سه دوره خلاصه می‌شد؛ دوره تولید، دوره فروش و دوره مشتری. در دوره تولید بازاریابی، به دلیل محدودیتهای موجود، دست به تولید می‌زند،

در دوره فروش تولیدات بازاریابی جدا از هر چیزی فقط برای فروش به بازار تحمیل می‌شد و نهایت در دوره مشتری که مرکز همه فعالیتهای بازاریابی به شمار می‌رفت برای فروش در معرض دید مشتری قرار می‌گرفت. در ادامه مطلب با مهرارقام همراه باشید.

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی در شکل اولیه بازاریابی و محتوای درونی آن نیز تغییراتی ایجاد شد. این تغییرات به صورتی انجام شد که همه فعالیتهای شرکت در مسیر فروش بیشتر قرار گیرد. امروزه در دنیای مدرن دیگر هر کسی بدون دانستن تعریف کاملی از بازاریابی، می‌داند بدون بازاریابی نمی‌تواند فعالیت اقتصادی انجام دهد. کسی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد می‌داند که بازاریابی ارائه محصول یا خدمت مناسب در بازار مناسب با قیمت مناسب است.

بازاریابی چیست

 

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که روشهای تبلیغاتی کوتاه مدت نباید با بازاریابی اشتباه گرفته شوند. بازاریابی مختص بازار هدف و مشتریان آن است. هر شرکت بازاریابی برای گام برداشتن در مسیر موفقیت و رسیدن به هدف باید تمرکز خود را بر آرزوهای مشتری و الزامات بازار هدف قرار دهد. اینجاست که بازاریابی پیش از هر چیز خود را نیازمند به مدیریت می‌بیند.

بیشتر از بازاریابی برای معرفی کسب و کار یک شرکت استفاده می‌شود. برای معرفی مناسب یک شرکت لازم است اهداف، محصولات، نگرشها و کنشهای همه بخشهای شرکت در هماهنگی با یکدیگر باشند. از آنجا که در عصر تکنولوژی و پیشرفت قرار داریم و شرایط در لحظه در حال تغییر است در بارزاریابی، موفقیت زمانی حاصل می‌شود که پس از انتشار همیشه در صحنه حضور داشته باشیم. بازاریابی آمیزه‌ای از محصولات نوآورانه، ارزیابی آرا، حضور بروشوری، حضور اینترنتی، داشتن مجلات مخصوص مشتریان، داشتن برنامه‌های خبری و قیمتهای منطقی است. در بازاریابی «حضور» به معنی بیمه کردن شرکت در صحنه رقابت است.

بهبود موقعیت شرکت در بازار، افزایش رضایت مشتری، تقویت چهره شرکت و ارتقای سابقه شرکت از جمله اهداف عمومی در بازاریابی به شمار می‌روند. در بازاریابی لازم است حتما از نیازهای بازار باخبر باشیم و شرایط رقیبان را بدانیم یعنی هم از وضعیت موجود و هم از شرایط هدف مطلع باشیم. در این صورت است که می‌توانید به ابزارهای رسیدن به هدف فکر کنید.

در بازاریابی مهم است که بدانید مشتری هرگز به دنبال شما نمی‌گردد این شما هستید که باید مشتری مورد نظر خود را پیدا کنید. در بازاریابی برای پیدا کردن مشتری راهکارهای فراوانی وجود دارد که در زیر به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم.


جست‌وجوی اینترنتی

در این روش برای دستیابی به مشتری باید به با استفاده از اینترنت یک پایگاه داده‌ها از ایمیل و اطلاعات تماس جمع‌آوری کنید.

حضور در نمایشگاه

برای پیدا کردن مشتری لازم است در نمایشگاههای مرتبط با حوزه کسب و کار خود شرکت کنید و با بروشور یا هر وسیله دیگری کسب و کار خود را به دیگران معرفی کنید.

تبلیغات

تبلیغات با معرفی کسب و کار به شما کمک می‌کند به مشتری مورد نظر خود بیشتر نزدیک شوید. اما نباید انتظار داشته باشید همیشه تبلیغات شما را به فروش برساند.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی از ابزارهایی است که در دنیای بازاریابی امروز استفاده فراوانی دارد. شبکه‌های اجتماعی ابزاری ارزان و در دسترس هستند که نباید فراموش شوند.

خواندن 613 دفعه

فرم

تماس

آدرس: خیابان شهید دکتر بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، پلاک 15، طبقه پنجم شرقی

ایمیل: info[at]mehrargham.com

تلفن: 2188530752 98+

فکس: 2188511721 98+

کدپستی: 1531745818

بالا