چاپ کردن این صفحه
بازاریابی رویدادی چیست

رقابت در دنیای کسب و کار امروزی برندها را بر آن داشته تا راهی برای تعامل با مشتریان خود برقرار کنند. از این رو بازاریابان دنبال فرصتی هستند تا از برقراری رابطه با مشتری بهره گیرند. با این که برقراری ارتباطهای آنلاین به وسیله شبکه‌های اجتماعی ، تولید محتوا و سئو ، ترفندهایی فوق‌العاده در بازارایابی امروزی برای ساخت چهره‌ای

منطقی از برند است اما هنوز نتوانسته جای تعامل یا ارتباط رو در رو و چهره به چهره را بگیرد. این کار به شرکت یا سازمان شما اجازه می‌دهد پیام برند یا نام تجاری خود را برای حضاری که مشتاق شنیدن آن هستند بیان کنید. در ادامه مطلب با مهرارقام همراه شوید.

پیشتر همین جا در مورد بازاریابی صحبت کردیم. اکنون بر آن شدیم یکی دیگر از انواع بازاریابی را معرفی کنیم. بازاریابی رویدادی از آن سبک بازاریابی است که در فرایند یک رویداد انجام می‌شود. در این روش از تبلیغات با برگزاری مراسمی چون کنسرت، نمایشگاه، مسابقه، گردهمایی و... رابطه‌ای چهره به چهره بین شرکت با مشتریان برقرار می‌شود. با این کار آنها با ارائه رایگان محصولاتشان مصرف کننده را با تجارت خود درگیر کرده و به طور مستقیم به مشتریانشان دسترسی خواهند داشت.

بازاریابی رویدادی چیست

در بازاریابی رویدادی بر خلاف تبلیغات در رسانه‌های همگانی که برای تعداد زیادی از مخاطبان ارائه می‌شود، در آن رویداد افراد یا گروههای خاصی مورد هدف قرار می‌گیرد تا بتواند تاثیرات کیفی بگذارد. بازاریابان رویدادی علاوه بر ارائه خدمات و اطلاعات در مورد کالا و خدمات، اعتبار خود را به شرکت کنندگان در رویداد نیز نشان می‌دهد. ارائه برگ تخفیف، نمونه‌ای مجانی از محصول و اهدای جایزه با شرکت در مسابقه، این حس را به مشتری القا می‌کند که تنها در یک اقدام بازاریابی شرکت نکرده است بلکه از سودی بهره‌مند شده است.

بازاریابی رویدادیی تاثیرگذار و موفق خواهد بود که مخاطبان هدف خود را درست انتخاب و تجربه‌ای ماندگار در ذهن آنها ایجاد کند. مشاغل یا کسب و کارهای مختلف می‌توانند با یافتن فرصتی برای تعامل با جمعی از افراد مورد هدف خود چون مشتریان فعلی یا خریداران احتمالی تاثیر مطلوب با روابطی پایدار ایجاد کنند. در بهترین حالت اکثر رویدادهای خلاقانه تعاملاتی خلق می‌کنند که نه تنها تاثیر مثبت آنی آنها بر نام تجاری منعکس می‌شود، بلکه تا مدتها آوازه‌اش بلند خواهد بود.

برخلاف انواعی از بازاریابی که مصرف کننده را یک بخش منفعل تلقی می‌کنند، این نوع بازاریابی مصرف کنندگان را در شکل‌گیری برنامه‌های بازاریابی کاملاً فعال می‌داند و از آنها برای ایجاد و توسعه ارتباط با برند به خوبی استفاده می‌کند.

اهمیت بازاریابی رویدادی در کسب و کار

از رویدادها می‌توان برای معرفی کالا و خدمات جدید کسب و کار استفاده کرد زیرا نسبت به روشهای دیگر بازگشت سرمایه دارد. محصولات و خدماتی که به صورت زنده به مخاطبان نمایش داده می‌شود هزینه کمتری برای بازاریابی دارد و مخاطب را بیشتر درگیر خواهد کرد.

مشتریان در پی محصولات خاص هستند پس شما هم باید در پی راهی باشید تا مشتریان شما را بهتر و بیشتر بشناسند. بازاریابی رویداد کمک می‌کند رابطه شما با مشتری بالقوه نزدیک شده و رابطه‌ای شخصی‌تر و صمیمی‌تر که در دنیای مجازی تقریبا غیرممکن است ایجاد کند.
بازاریابی رویدادی چیست

بازاریابی رویداد به شناخته شدن برندها و رسمیت یافتن آنها کمک می‌کند. رویدادها معمولا با اهداف مشخصی از جمله ارتباطات، ایجاد وفاداری، ارتقای برند، فروش و... ایجاد می‌شوند. اگر اهداف رویداد را در نظر گرفتید اما به نتیجه‌ای که مردم از آن خواهند گرفت توجهی نکردید، این رویداد از لحاظ تجاری کاملا شکست خورده است. بنابراین مطمئن شوید که مردم از رویداد شما لذت خواهند برد.

بازاریابی رویداد به گرفتن بازخورد آنی در مورد کالا و خدماتتان کمک می‌کند. پیش از این که مصرف کننده کالا و خدمات شما را خرید کند می‌توانید بازخورد آنها را مورد بررسی قرار دهید سپس خلاقیت بیشتری در مورد آنها ارائه کنید.

می‌توانید از خبرنگاران با ارسال ایمیل برای حضور در مراسم برای پوشش بازاریابی رویدادی دعوت کنید. دعوت از آنها این امکان را می‌دهد که آنها در محیطی پویا با خدمات شما آشنا شده، از محصولات شما عکس تهیه کرده، مقاله نوشته و با مخاطبانتان مصاحبه کنند.

بازاریابی رویدادی کمک می‌کند در فرصتی مناسب با تجربه‌ای به یاد ماندنی ارزش محصولات‌ و خدماتتان افزایش یابد. اما شما زمانی به تمام این مزایا دسترسی خواهید داشت که بتوانید تجربه‌ای که واقعا مورد نیاز هست را پیاده کنید. برای رسیدن به این امر باید با اصول یک رویداد موفق و ابزارهایی که می‌توانند در این راه به شما کمک کنند آشنا باشید.

برنامه‌ریزی برای بازاریابی رویدادی

برای برگزاری یک بازاریابی رویدادی موفق باید پیشتر هدف از برگزاری رویداد را مشخص کنید. شرکت کنندگان در رویداد مشتریان حال یا خریداران آتی هستند پس باید بدانید که برگزاری چنین مراسمی می‌تواند برایتان فرصت مناسبی برای آشنایی با افرادی باشد که ممکن است در آینده تاثیر زیادی بر کسب و کارتان داشته باشند.
بازاریابی رویدادی چیست

معمولا هیچ بازاریابی رویدادی به دیگری شباهت ندارد از این رو بازاریابی رویداد را نو می‌نامند. بنابراین لازم است برای هر رویداد برنامه‌ریزی و روش خاصی پیش گرفت. برای انجام برنامه باید حتما با شناختی از کسب و کار و نوع کالا و خدماتی که دارید مشتریان خود را نیز شناسایی کنید. با توجه به شناخت از آنها برنامه‌ای هدفمند برای برگزاری رویداد داشته باشید. حال وقت آن است که صاحب برند بداند می‌خواهد با نام تجاری خود چه چیزی به دیگران انتقال دهد یا چه شعاری برای نام تجاری خود برگزیده و با آن چه می‌خواهد بگوید.

شرکت یا سازمان مورد نظر باید مخاطبان هدف خود را در نظر بگیرد و مراسم را با توجه به آنچه قرار است به آنها انتقال برگزار کرده به طوری که آنها احساس سود یا رضایت کنند. به دنبال آن سازمان باید راهی را بیابد تا به گونه‌ای مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد که تا کنون هرگز آن را تجربه نکرده باشند.

خواندن 883 دفعه