چاپ کردن این صفحه
روابط عمومی محتوا محور چگونه عمل می‌کند

رشد و توسعه فناوریهای ارتباطات و اطلاعات و گسترش رسانه‌هایی با روابط عمومی، موقعیتی به وجود آورده تا همه ابعاد زندگی بشری حول محور ارتباطات و رسانه اما در فضایی مجازی جریان پیدا کند.

داشتن مشغله غیرمتعارف بشری و نداشتن وقت کافی برای مطالعه محتوا، شکل و تولید محتوا را در سراسر دنیا تغییر داده است. روابط عمومی‌ها در ساختار ارتباطی نوین امروز دارای کارکردهایی چون روابط بین شرکت و همه مخاطبان، تأثیرگذاری، شکل‌گیری سبک نوینی از مدیریت محتوا و پوشش رسانه‌ای در فضای مجازی است. همچنین روابط عمومی با اهداف مختلف آموزشی، فرهنگی، تبلیغی و ایجاد و گسترش دانش شروع به کار می‌کند. در این بین تولید محتوا به بخشی جدانشدنی از روابط عمومی تبدیل شده که می‌تواند در حوزه‌های اطلاع‌رسانی، آموزش، تبلیغ، انتشار نتایج نظرسنجی کمک کننده باشد. تولید محتوا باعث ترغیب و تشویق مخاطبان و در نتیجه تولید علم و اقناع می‌شود.

روابط عمومی محتوا محور چگونه عمل می‌کند

ارتباطات و برقراری ارتباط همیشه جزو دغدغه‌های بشری بوده و رسانه‌ها همیشه کوشیده‌اند از انواع ابزارها و روشها برای ارائه اخبار و اطلاعات استفاده کنند. ناگفته نماند روابط عمومی علاوه بر انجام وظیفه همه این کارها را برای جذب مخاطب و ادامه بقا انجام می‌دهد. رسانه‌ها در سالهای اخیر با تکیه بر تولید محتوا درصدد ارتباطی مفهومی بوده تا بتوانند با مخاطبان خود در هر نقطه از کره خاکی ارتباط برقرار کنند.

روابط عمومی چندین فعالیت مرتبط را دربر می‌گیرد که هدف همگی آنها انتقال پیامهایی خاص به مخاطبان با هدف مشخص است. روابط عمومی بخشی از بازاریابی محتواست و روابط عمومی محتوا محور همان روابط عمومی همراه با بازاریابی محتوایی است. در واقع روابط عمومی محتوا محور به معنای تولید محتوایی تاثیرگذار در روابط عمومی است که داستان یک سازمان یا شرکت را به دیگران به اشتراک گذاشته، آگاهی عمومی درباره عملکرد سازمان را افزایش داده و به تعامل با مخاطبان سازمان می‌پردازد.

با تغییر تکنولوژی و ایجاد بسترهای نوین امروزه بایستی برخی از مفاهیم مورد تجدید نظر قرار گیرند مانند تبلیغات، بازاریابی، روابط عمومی و ارتباط آنها با بازاریابی و شبکه‌های اجتماعی که از عناصر اصلی بازار امروز است.

روابط عمومی محتوا محور چگونه عمل می‌کندتفاوت روابط عمومی سنتی و روابط عمومی محتوا محور

در روابط عمومی سنتی پیام را مستقیم به همان صورت که در ذهن دارند به مخاطب منتقل می‌کنند در صورتی که در روابط عمومی محتوا محور خود را به گونه‌ای معرفی می‌کنند که گویا علاقه‌مند کمک به مخاطبانشان هستند. برای مثال:

  • رابط عمومی سنتی: کالای ما را خریداری کنید.
  • روابط عمومی محتوا محور: ما متخصصانی هستیم که دوست داریم به شما کمک کنیم.

روش کار در روابط عمومی سنتی به این صورت است که مخاطب را مجبور به پذیرش پیام می‌کنند در حالی که در روابط عمومی محتوا محور مخاطب را ترغیب به پذیرش پیام می‌کنند. در روابط عمومی سنتی رسانه مورد استفاده تنها متنی هستند مقابل آن رسانه در روابط عمومی محتوا محور چند رسانه‌ای و تعاملی است.

نحوه کار روابط عمومی محتوا محور

درست است که محور کاری روابط عمومی در همه حوزه‌ها یکی است اما باید حتما در آن حوزه کاری متخصص بود تا بتوان بهتر و راحتتر به مخاطب کمک کرد. هنگامی که سخن از مخاطب می‌شود لازم است مخاطب را شناسایی و ترغیب کنید. اکنون نوبت به بخشی است که روابط عمومی را محتوا محور می‌کند. روابط عمومی باید با محتوایی خاص و خیره کننده بین مخاطب و سازمان خود یک پیوند برقرار کند.روابط عمومی محتوا محور چگونه عمل می‌کند

برای تولید محتوا حتما باید آگاهانه و همراه با دانش حرکت کنید. توجه داشته باشید چه موضوعی برای مخاطب انتخاب می‌کنید. آیا موضوع انتخابی شما برای او جالب و جذاب است یا خیر. در برخی موارد می‌توانید محتوای خود را به صورت تصویری، ویدئویی یا صوتی جذاب، سرگرم کننده و برانگیزاننده تولید کنند.

اگر در حوزه خود متخصص باشید می‌توانید به پرسشهای مخاطبانتان درست و آگاهانه همراه با صبر و حوصله پاسخ دهید و به دغدغه‌های آنها رسیدگی کنید. همچنین می‌توانید اطلاعات و روندهای مربوط به صنعت خود را با آنها درمیان بگذارید.

برای ترغیب مخاطب بهترین راه استفاده از داستانهای جذاب و استفاده از سیستمهای بهینه موتور جست‌وجو است. استفاده از عکس کنار داستانها و انتشار ویدئوهای آنلاین باعث می‌شود بین سازمان و مخاطب پیوندی عمیقتر برقرار شود. برای رسیدن به این مهم نباید استفاده از شبکه‌های اجتماعی که امروزه مورد توجه همه نوع مخاطب است را فراموش کرد. انجام همه این کارها به شما کمک می‌کند به سازمان خود هویتی انسانی ببخشید.

خواندن 2057 دفعه
برچسب‌ها