نقش فناوری اطلاعات در بازاریابی

فناوری اطلاعات در کشورهای پیشرفته و دنیای به روز تکنولوژی به صنعتی تبدیل شده که روی آن سرمایه‌گذاریهای بسیاری انجام می‌شود.

تحولات علمی دهه‌های اخیر بر اهمیت اطلاعات افزوده و اطلاعات را به عنوان یک قدرت مهم و هموزن با قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی در سطح جهان مطرح کرده است. بازاریابی نیز علمی پویاست که می‌تواند با تحولات انقلاب انفورماتیک خود را سازگار سازد. از این رو آگاهی از مهارتهای فناوری اطلاعات برای موفقیت در یک بازاریابی حرفه‌ای لازم و ضروری است.

تاثیر فناوری اطلاعات در بازاریابی باید منجر به جذب مشتری و ایجاد پتانسیل خرید یا ثبت سفارش شود. البته استفاده از این فناوری مستلزم به کار بردن ابزارهای مختلفی چون مدیریت برنامه زمانی، حفظ ارتباط با مشتریان قدیمی و فعلی، ارسال اطلاعات، تبلیغات جهتدار به وسیله ایمیل و کانالهای آنلاین بازاریابی است. در دنیای تکنولوژی امروز دیگر فناوری اطلاعات با حرفه بازاریابی مدرن درهم تنیده شده است.

رونق تکنولوژی همواره دسترسی به مشتریان برای توسعه و توزیع بهتر و موثرتر محصولات مورد نیاز آنها، ارائه خدمات دیداری نمایندگان شرکت با مشتری و ارتباط با مشتریان در گروه‌های بزرگ یا از طریق ویدئوکنفرانس برای شرکتها را تسهیل کرده است. بازاریابان با استفاده از رایانه می‌توانند پایگاه داده‌ای دقیق ایجاد کرده و برای هدف قرار دادن مشتریان از آن استفاده کنند. آنها این کار را با پیشنهادات طراحی شده برای برآورده کردن نیازهای مشتریان انجام می‌دهند.

الگوهای خرید با موج جدیدی از ارتباطات و ابزار تبلیغاتی در رسانه‌ها و ویدئو‌های تعاملی که از دکه‌ها در فرودگاه‌ها و مراکز خرید منعکس می‌شوند ایجاد شده و از این راه بازاریابان می‌توانند مشتریان انتخاب شده را با پیامهای دقت بالا هدف قرار دهند. دلیل پیشرفت و همه‌گیر شدن بازاریابی امروز پیشرفت علم در حوزه‌های کامپیوتر، مخابرات و فناوری اطلاعات است. اینترنت شاهراه اطلاعات و فناوری است و دنیای آن هر روزه گسترده‌تر می‌شود. می‌توان گفت اینترنت بزرگترین سامانه طراحی، مهندسی و اجرا شده به دست بشر است.

بازاریابان حرفه‌ای در کار خود مرتب از ابزارهای فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.

بلاگ: بازاریابان حرفه‌ای حتما در طراحی سایتی که مرتبط به کسب و کارشان است یک بلاگ طراحی کرده و محتوایی متناسب با حوزه کاری در آن می‌گنجانند.

ارائه کامپیوتری: بازاریابان اغلب مسئول ایجاد پاورپوینتهای آموزشی یا تبلیغاتی با هدف آگاهی افراد و فروش بیشتر محصولات خود هستند.

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM): معمولا شرکتها از برنامه‌های کاربردی نرم‌افزاری استفاده می‌کنند. آنها این کار را برای بهبود کیفیت خود با مشتری و حفظ این رابطه در مواردی چون ایجاد فاکتور، گزارش کارهای انجام شده، مستندسازی درخواستهای مشتری و... انجام می‌دهند.

ارتباط ایمیلی: این بازاریابان برای تکمیل کار خود از ارسال ایمیل استفاده می‌کنند. امروزه ارتباط از طریق ایمیل با مشتریان، همکاران و دیگر افراد کاملا رایج و کاربردی است.

بازاریابی ایمیلی: بسیاری از شرکتها از بازاریابی ایمیلی به عنوان راهی در جذب افراد به سوی کسب و کار خود و تحکیم روابط با مشتریان قدیمی و فعلی استفاده می‌کنند. بازاریابان اغلب مسئول ایجاد و حفظ یک پایگاه داده معتبر از ایمیل مشتریان و نیز ارسال خبرنامه الکترونیکی و یا تبلیغات ایمیلی به آنها هستند.

نرم‌افزار طراحی گرافیک: طراحی تبلیغات به صورت حرفه‌ای و مشتری پسند نقش مهمی در جذب افراد دارد. از این رو بازاریابان باید طرحهای خود را در وبسایتها و دیگر موارد چون روزنامه‌ها، مجلات، خبرنامه و غیره با دقت و مهارت انتخاب کنند. برنامه‌های پرطرفدار دیزاین و فتوشاپ نیز در این زمینه بسیار کاربردی هستند.

وبسایت: داشتن یک وبسایت و دانستن مهارتهای حفظ و توسعه آن مزیتی بزرگ برای افرادی است که در بازاریابی حرفه‌ای فعالیت خواهد داشت. البته سطح مهارت و آشنایی با وب برای هر شرکت متفاوت از دیگری است. در برخی سازمانها متخصصان بازاریابی مسئول رسیدگی و مدیریت وبسایت چون طراحی، برنامه‌نویسی، امنیت، محتواسازی و... هستند. در برخی موارد کارمندان بازاریابی در خانه یا محل کار خود به محتواسازی می‌پردازند و جنبه‌های فنی و مدیریت سایت با بعضی از شرکتهای توسعه وب است.

رسانه‌های اجتماعی: برخی شرکتها شبکه‌های اجتماعی را به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف تبلیغاتی خود انتخاب می‌کنند. از این رو متخصصان بازاریابی باید به خوبی با فنآوری رسانه‌های اجتماعی محبوب برای مشتریانشان آشنایی داشته و از آن به عنوان ابزاری در جذب کسب و کار و ایجاد روابط با مشتریان استفاده کنند. معمولا بازاریابان مسئول راه‌اندازی و مدیریت حساب کاربری شرکت یا سازمان در صفحات شبکههای اجتماعی هستند. انتشار ویدئوهای تبلیغاتی شبکه‌های اجتماعی و ایجاد پروفایل برای کارمندان شرکت نیز از اقدامات موثر در این زمینه است.

با توجه به آنچه گفته شد برای رسیدن به بازاریابی حرفه‌ای در کسب و کار لازم است بازاریابان در به کار گیری فناوری اطلاعات دانش و مهارت کافی را در کنار استفاده از ابزارهای پیشتر گفته شده داشته باشند.

خواندن 4625 دفعه

فرم

تماس

آدرس: خیابان شهید دکتر بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، پلاک 15، طبقه پنجم شرقی

ایمیل: info[at]mehrargham.com

تلفن: 2188530752 98+

فکس: 2188511721 98+

کدپستی: 1531745818

بالا