بازاریابی گوریلی چیست؟

 

بازاریابی گوریلی یک استراتژی تبلیغاتی با تاکتیک های بازاریابی غیرمتعارف است، این استراتژی بر روی حداکثر نتیجه با کمترین هزینه تمرکز دارد. واژه بازاریابی گوریلی از کتاب تبلیغات گوریلی به تالیف جی کونراد لوینسون که نگاهی ویژه به نزاع گوریل‌ها با تاکتیک‌های رزمی غیرمتداول دارد، الهام گرفته شده است.

در اصطلاح بازاریابی این عبارت به معنای سورپرایز کردن مخاطب یا مشتری با روشهای نوآورانه و خلاقانه و از طریق ایجاد یک تأثیر ماندگار و خلق حجم گسترده ای از گفت و شنودهای اجتماعی است. درمقایسه با روش‌های مرسوم بازاریابی، بازاریابی گوریلی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط با بودجه‌ی کم و جذب تعداد زیادی مخاطب و براساس ماندگاری و اثربخشی بر مخاطب و برنامه ریزی می شود. به همین دلیل عموم کمپین های بازاریابی گوریلی، مبنا و هدفشان را درگیر کردن و برخورد با مشتریان در سطحی شخصی تر و خاطرانگیزتر قرار می دهند.

بازاریابی گوریلی
نمونه ای از بازاریابی گوریلی

 بازاریابی گوریلی معمولاً روشی مناسب برای کسب و کارهای کوچک با بودجه ی کم است، اما این بدان معنا نیست که کسب و کارهای بزرگ نمی توانند از این روش بازاریابی برای معرفی پتانسیل‌ها و محصولاتشان استفاده کنند.

کسب و کارهای بزرگتر عموماً از روش های غیر متداول بازاریابی جهت به چالش کشاندن کمپین های بازاریابی شان استفاده می کنند ولی برخی کارشناسان معتقدند شرکت های بزرگتر بودجه بیشتری در اختیار دارند و چیزی متفاوت از بازاریابی گوریلی را ارائه می دهند.

 

بازاریابی گوریلی
نمونه ای دیگر از بازاریابی گوریلی

بازاریابی گوریلی توسط شرکت کوکا کولا

 

بمنظور درک بهتر از بازاریابی گوریلی به نمونه‌ای که کوکاکولا آن را تولید نموده است اشاره می کنیم، در ژانویه ۲۰۱۰ ویدئویی از یک فروشگاه در دانشگاه  سنت جانز نیویورک، با استفاده از ۵ دوربین مخفی که به طور حرفه ای جاسازی شده بودند، تهیه گردید. در این ویدئو عکس‌العمل‌های دانش آموزان که کاملاً بداهه و طبیعی بود به تصویر کشیده شد و بیش از 5 میلیون بازدید در یوتیوب را بدست أورد.  

                                                                                                                                                             

 بازاریابی گوریلی را به اختصار اینگونه تعریف می کنند:

 

تهیه یک محتوای استراتژیک بازاریابی برای یک کسب و کار با بودجه‌ی کم جهت معرفی محصولات و خدمات را بازاریابی گوریلی می نامند. این روش انرژی و خلاقیت بسیاری را می طلبد و عموماً تجربه‌ای خاطرانگیز و شخصی تر را برای مخاطب خلق می‌نماید.

در پایان شما را به تماشای ویدئوی تبلیغات گوریلی شرکت کوکا کولا دعوت میکنم. این ویدئو زیبا را از دست ندهید و مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

خواندن 2484 دفعه

فرم

تماس

آدرس: خیابان شهید دکتر بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، پلاک 15، طبقه پنجم شرقی

ایمیل: info[at]mehrargham.com

تلفن: 2188530752 98+

فکس: 2188511721 98+

کدپستی: 1531745818

بالا