کارآفرینی اجتماعی را بشناسید

کسب و کارهای اجتماعی همراه با پیشروفت تکنولوژی و با ایده‌های جوان به وجود آمده است. کسب و کارهای اجتماعی شباهت زیادی به کسب و کارهای سنتی دارد اما ایده‌ها و انگیزه‌های کارآفرینی اجتماعی خاستگاهی متفاوت از آن دارد.

نخستین جرقه کارآفرینی اجتماعی با نگرانی در مورد مسائل و مشکلات اجتماعی به وجود می‌آید.

هدف از راه‌اندازی کسب و کار مهمترین تفاوت بین کارآفرینی اجتماعی و سنتی است. در کسب و کارهای سنتی انگیزه و هدف حول پول می‌چرخد اما در کارآفرینی اجتماعی افراد در پی راه‌حلی برای حل مسئله اجتماعی هستند که پیشتر جرقه اصلی کار آنها بود. با این حال نباید فراموش کرد منافع اجتماعی، زیست محیطی و مالی نیز برای یک کارآفرین اجتماعی مهم و انگیزاننده‌اند.
در ادامه مطلب همراه با مهرارقام باشید تا چند نمونه از کسب و کار اجتماعی موفق را که از کارآفرینی اجتماعی معرفی و برسی کنیم.

کارآفرینی اجتماعی را بشناسیدسوپرمارکت اجتماعی

در این سوپرمارکتها که کارآفرینی اجتماعی اقلام با تخفیف به مشتریانی که از اقشار کم درآمد جامعه هستند فروخته می‌شود. تولید کنندگان مواد غذایی یا سوپرمارکتهای دیگر اقلامی را که به هر دلیل نمی‌توانند خودشان بفروشند (مثل قوطیهای ضربه دیده و...) به صورت رایگان یا به قیمت بسیار ارزان در اختیار سوپرمارکتهای اجتماعی می‌گذارند.

کتابهای درسی استفاده شده

موسسه Textbooks for change یک کارآفرینی اجتماعی است که با گروه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی شریک می‌شود و کتابهای درسی استفاده شده آنها را پایان هر سال تحصیلی جمع‌آوری می‌کند. برخی از این کتابهای دست دوم با قیمت کمتری به دانش‌آموزان تازه وارد فروخته می‌شود. در برخی از موارد نیز کتابها در اختیار دانش آموزان محروم کشورهای توسعه نیافته قرار می‌گیرند. نهایت سود فروش این کتابها بین شما و صاحبان کتاب قسمت می‌شود.

اعطای وام به کارآفرینان

موسسه Kiva  که خود کارآفرینی اجتماعی است چهارچوبی درست کرده است که از طریق آن افراد و شرکتها می‌‌توانند به طور مستقیم به کارآفرینانی که نتوانسته‌اند سرمایه خود را تامین کنند، وام بدهند. همچنین این موسسات مبلغ ناچیزی برای انجام این کار از کارآفرینان دریافت می‌کنند.

رستوران یا شیرینی‌پزی اجتماعی

هدف این رستورانها استخدام افراد بیکار یا کم‌توان است. آنها با آموزش این افراد نیروی کار مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. سود عاید از این رستورانها و شیرینی‌پزیها صرف دستمزد کارکنان و اجرای برنامه‌های توانمندسازی آنها می شود.

کارآفرینی اجتماعی را بشناسیدتوزیع اینترنت پرسرعت

شرکتها و موسسات کوچک معمولا امکانات زیادی در اختیار ندارند. سازمانهای بزرگی که در نزدیکی این شرکتها هستند می‌توانند اینترنت پرسرعت خود را با آنها شریک شوند و مبلغ ناچیزی از آنها دریافت کنند.

آب سالم برای همه

موسسه Soma Water به عنوان کارآفرینی اجتماعی دستگاه‌های تصفیه آب خانگی تولید می‌کند. این موسسه محصولات خود را در کشورهای توسعه یافته به فروش می‌رساند و با بخشی از سود حاصل از آن دستگاه‌های مشابهی را برای کشورهای فقیر که به آب سالم دسترسی ندارند تولید می‌کند.

تاسیس خرده‌فروشی

فروشگاه Bottle 4 Bottle با برندهای پوشاک قرارداد بسته و محصول آنها را به صورت آنلاین به فروش می‌گذارد. این موسسه با خرید عمده خود در قیمتها از تولیدکنندگان تخفیف می‌گیرد. در نهایت با فروش لباسها بخشی از سود اضافه را به خرید شیر و بطری شیر برای نوزادان محروم اختصاص می‌دهد.

ایجاد شرکت مجازی کامپیوتری

با ایجاد یک کسب و کار در فضای مجازی می‌توان یکی از مهارتهای مرتبط با کامپیوتر را به افراد کم‌درآمد آموزش داد. این افراد با این روش از کارافرینی اجتماعی پس از آموزش در قالب گروه‌هایی به انجام پروژه‌های مرتبط با کامپیوتر (مثلا طراحی وب) می‌پردازند. سود حاصل از این پروژه‌ها به عنوان دست مزد در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

کسب و کار شرکت مهرارقام رایانه نیز طراحی سایت و دیجیتال مارکتنیگ یا بازاریابی آنلاین است. اگر شما کارآفرینی اجتماعی هستید ما در مهرارقام می‌توانید در مسیر موفقیت کسب و کار شما همراه گامهایتان قدم برداریم.

خواندن 521 دفعه

فرم

تماس

آدرس: خیابان شهید دکتر بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، پلاک 15، طبقه پنجم شرقی

ایمیل: info[at]mehrargham.com

تلفن: 2188530752 98+

فکس: 2188511721 98+

کدپستی: 1531745818

بالا