اهمیت حضور کسب و کارها در نمایشگاهها

همان طور که می‌دانید نمایشگاه مکانی برای معرفی و آشنایی مردم با کالاها، خدمات، فناوریها، نوآوریها، هنرها و تکنیکهای جدید است.

با مهرارقام همراه شوید تا در این مطلب بیشتر از اهمیت حضور کسب و کارها در نمایشگاهها سخن بگوییم.

در واقع آن عملی که تولیدکنندگان و فروشندکان برای معرفی کالاهای خود انجام می‌دهند که نهایت به فروش منجر شود نوعی نمایش است. در دنیای کسب و کار امروزی نمایش یکی از ارکان مهم بازرگانی به حساب می‌آید. تغییرات روزانه فناوری، پیدایش کالاهای جدید، تنوع و ناآشنا بودن مصرف‌کننده با رقابت تولیدکنندگان دلیلی واضح برای تشکیل نمایشگاه در هر حوزه از کسب و کار است.

قطع رابطه بین خریدار و فروشنده به گونه‌ای که رابطه بین مصرف کننده و تولید کننده از بین برود می‌تواند باعث توسعه نمایشگاهها شود. در هر کشوری افزایش درآمد سرانه به همراه درآمد ملی قدرت خرید را افزایش داده، سبب تغییر در تولید شده و تولیدات را نیازمند به معرفی برای شناخته شدن کرده که این امور با نمایش کالا در نمایشگاه اتفاق می‌افتد. اینجاست که اهمیت حضور کسب و کارها در نمایشگاهها به وضوح قابل مشاهده می‌شود.

حضور کسب و کارها در نمایشگاههای داخلی و خارجی روشی ساده و محبوب برای بازاریابی محصول، خدمات و خود کسب و کار است. با پیشرفت در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی آنلاین، دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی اینترنت اهمیت حضور کسب و کارها در نمایشگاه آشکارتر شده است. هر چند فناوری مدلهای بازاریابی کسب و کار را سریع تغییر می‌دهد اما حضور کسب و کارها در نمایشگاهها مزایای زیادی به همراه دارد.

با نگاهی اجمالی به اهمیت حضور کسب و کارها در نمایشگاه پی می‌بریم که این عمل به طور گسترده تولید را افزایش داده و رابطه‌ای دوستانه بین شرکت‌کنندگان در نمایشگاه و صاحبان آن کسب و کار ایجاد می‌کند. حضور در نمایشگاه امر مهمی برای کسب و کار به حساب می‌آید که نداشتن تجربه و دانش کافی می‌تواند موجب تردید یا حذف برای حضور در نمایشگاه شود. برای پیشگیری از این اتفاق لازم است تمام داده‌ها یا اطلاعات ضروری چون محصولات، محدوده محصولات و اطلاعات مشتریان جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شود. همین امر نشان از اهمیت نمایشگاه به عنوان ابزار بازاریابی است.

اهمیت حضور کسب و کارها در نمایشگاهها

هدف حضور کسب و کارها در نمایشگاه

هدف کوتاه مدت یا بلند مدت حضور کسب و کارها در نمایشگاه افزایش فروش تولیدات یا خدمات است. البته در کنار این هدف اصلی اهداف دیگری چون مقاصد سیاسی و فرهنگی نیز عنوان شده است. هدف از حضور کسب و کارها در نمایشگاه هر چه باشد مهم این است که برگزاری نمایشگاه به صورت اصولی می‌تواند زمینه‌های لازم برای گسترش مناسبات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مورد نظر را به وجود بیاورد.

اگر هدف اصلی شما فروش فوری کالاست، بهتر است در نمایشگاه‌های تخصصی شرکت یا اقدام به برگزاری یک نمایشگاه اختصاصی کنید. حضور در نمایشگاه برای اهداف بلند مدت، نفوذ در بازارهای جدید و یافتن نماینده تجاری راه‌حل خوبی است.

مزایای حضور کسب و کارها در نمایشگاهها

  • جذب بازار هدف
    درست است که نمایشگاه در مدت زمان محدودی برگزار می‌شود اما برای کسب و کار شما بازار هدفتان را جذب خواهد کرد. در همین مدت کوتاه برگزاری نمایشگاه، هزاران نفر علاقه‌مند به کسب و کار شما از نقاط مختلف در نمایشگاه حضور پیدا کرده تا در مورد محصولات و خدمات شما اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورند. از این رو حضور کسب و کارها در نمایشکاه می‌تواند فرصتی مناسب برای تبلیغ و فروش محصولات و خدمات شما باشد.
  • جذب مخاطبان جدید
    برخی از مخاطبان که تعداد کمی هم ندارند برای دریافت اطلاعات و شناخت محصولات و راه‌حلهای جدید برای شیوه زندگی جدید در نمایشگاه حضور می‌یابند. حضور کسب و کارها در نمایشگاهها می‌تواند فرصت مناسبتری برای راه‌اندازی و نمایش محصولات جدید و توسعه یافته باشد.
  • ایجاد رابطه
    حضور کسب و کارها در نمایشگاهها می‌تواند فرصت دیگری برای دیدار با مشتریان بالقوه به وجود بیاورد. ارتباط رو در رو با مخاطب به شما به عنوان صاحب کسب و کار این امکان را می‌دهد در مورد طرحهای بلند مدت خود با او صحبت کنید. این رابطه با حضور در نمایشگاه امکانپذیر خواهد شد زیرا به شما فرصت ارتباطی را می‌دهد که ارزش آن در آینده مشخص خواهد شد. حفظ این ارتباط شما را قادر خواهد ساخت کسب و کار خود را به وسیله سایر مشتریان توسعه دهید.
  • افزایش مشتری و فروش
    ارتباطات جدید راههایی برای جذب مشتریان جدید به وجود می‌آورد. این امکان وجود دارد که شما یک بازار جدید هنوز بهره‌برداری نشده پیدا کنید یا نیاز به یک محصول جدید بالقوه را کشف کنید.
  • تبلیغات به صرفه
    حضور کسب و کارها در نمایشگاهها راه‌حلی به صرفه برای بازاریابی برند یا نام تجاری و فروش محصولات شماست. نمایشگاه همان محل به نمایش گذاشتن برخی از لوازم جانبی فناوری و محصولات برای فروش به بازار هدف شماست.
  • بازاریابی برای فصول
    ملاقات در نمایشگاه می‌تواند در تمام سال برای شما و مشتری شما منجر به بازاریابی شود. توزیع بروشورها یا توضیح محصول و معرفی محصولات تبلیغاتی، آگاهی مشتری در مورد شرکت و برند شما را افزایش می‌دهد. اگر شما به تماسهای تبلیغاتی ادامه دهید و رابطه با مشتری را حفظ کنید می‌توانید در تمام سال این آگاهی را حفظ کنید.
  • فروش مستقیم
    فروش مستقیم محصولات یکی از مهمترین دلیل حضور کسب و کارها در نمایشگاهها است. فرش مستقیم پیچیدگی و سختی فروش اینترنتی یا تلفنی را ندارد و این امکان را برای شرکتها به وجود می‌آورد که با مشتری برای فروش موفق محصول خود تعامل برقرار کنند.

اهمیت حضور کسب و کارها در نمایشگاهها

نقش نمایشگاهها در موفقیت کسب و کار

حضور کسب و کارها در نمایشگاهها از جنبه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی اهمیت داشته و نقش بسزایی در موفقیت آنها ایفا می‌کند. در ادامه این مطلب در مهرارقام بیشتر با نقش نمایشگاهها در موفقیت کسب و کارها آشنا شوید.

همان طور که پیشتر گفته شد نمایشگاه بیشترین کاربرد را در توسعه بازار اقتصادی دارد زیرا بیشتر کسب و کارها برای تبلیغ و فروش محصولات خود در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند. حضور کسب و کارها در نمایشگاهها به توسعه روابط با مشتری، جست‌وجوی شریک و کارمند و نهایت مطرح شدن آن کسب و کار کمک می‌کند. نمایشگاه‌ها بازاری آزمایشی برای محصولات جدید هستند از این رو نیز به عنوان ابزار تحقیق بازار عمل می‌کنند. حضور کسب و کارها در نمایشگاهها برای کسب و کارهای جدید مهم است زیرا آنها می‌توانند دیدگاهی از رقبا، عملکرد و محصولات آنها به دست آورند.

  • نقش اقتصادی
    نمایشگاه تنها به سود غرفه‌دار و بازدیدکننده نیست بلکه به اقتصاد محلی در منطقه برگزاری نمایشگاه هم سود خواهد رساند. هتلها، رستورانها، شرکتهای حمل‌ و نقل و شرکتهایی که خدمات نمایشگاهی به سازمان و غرفه‌داران ارائه می‌کنند نیز از برگزاری نمایشگاه بهره می‌برند. نمایشگاهها تعداد زیادی مشاغل را در منطقه محلی به‌ ویژه در شرکتهای کوچک و متوسط فراهم می‌کنند.
  • نقش اجتماعی
    نمایشگاهها همیشه ابزاری برای تبادل دانش یعنی اطلاعات اصلاح و پردازش شده در بافت مناسب بوده‌اند. در جامعه مبتنی بر دانش امروز، اطلاعات یک منبع تعیین‌کننده است از این رو تولید، انتخاب و انتقال اطلاعات از مهمترین وظایف اقتصاد ملی به شمار می‌رود.

شرکت مهرارقام رایانه نیز هر ساله با مشارکت شرکت همایش گستران ایماژ در زمینه‌های مختلف مرتبط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دست به برگزاری نمایشگاه می‌زند. حضور کسب و کارهای ایرانی در پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاههای خارجی فرصتی را برای آنها ایجاد می‌کند تا نام و محصولات خود را به علاقه‌مندان آن معرفی کنند. بی‌شک این حضور کسب و کارها در نمایشگاهها نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورمان ایفا خواهد کرد.

خواندن 2567 دفعه
برچسب‌ها

فرم

تماس

آدرس: خیابان شهید دکتر بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، پلاک 15، طبقه پنجم شرقی

ایمیل: info[at]mehrargham.com

تلفن: 2188530752 98+

فکس: 2188511721 98+

کدپستی: 1531745818

بالا