دلایل شکست استارتاپها

در دنیای پرسرعت امروزی فرهنگ استارتاپ در میان کسب و کارها به وفور دیده می‌شود.

این نوع از کسب و کار بیشتر میان جوانان رواج دارد زیرا آنها بیشتر از هر کسی دوست دارند رئیس خودشان باشند، برای خود کار کنند و وارد عرصه کارآفرینی شوند. در ایران نیز بسیار زیادن گروههای استارتاپی که با شوق شروع به کار می‌کنند اما این انگیزه به تنهایی کمک رسان آنها برای رسیدن به هدف در مسیر موفقیت نیست. آنچه آمار نشان می‌دهد از هر 10 استارتاپی که شروع به کار می‌کند متوسط 9 مورد آنها در سه سال اول کاری خود با شکست رو به رو می‌شود. پیشتر همین جا در مورد نقش استارتاپها در اقتصاد و چگونگی تاثیر استارتاپها بر توسعه اقتصادی صحبت کردیم و اکنون بر آن شدیم از دلایل شکست استارتاپها بگوییم. با ادامه مطلب همراه مهرارقام باشید.

زمان مهمترین منبع شماست. برای شروع قرار است زمان زیادی صرف راه‌اندازی یک استارتاپ کنید پس هر قدر از چالشهای این مسیر آگاهی پیدا کنید به نفعتان خواهد بود. با آگاهی از این نکات، دقت شما در مسیر پیشبرد اهداف کسب و کارتان بالا رفته و ریسک عملکردتان کاهش می‌یابد. هدف شما پایه‌ریزی یک کسب و کار و لذت بردن از آن است.

نبود منبع مالی کافی

بسیاری از استارتاپها به دلیل نداشتن منبع مالی یا هدر دادن آن دچار مشکل می‌شوند، معمولا موسسان مهارت مدیریت مالی را ندارند و از طرفی استراتژیهای نادرستی را در راهبری استارتاپ خود اتخاذ می‌کنند که در نهایت باعث هدر رفتن منابع مالی می‌شود. کارآفرین حرفه‌ای باید برای پولی که دارد باید برنامه‌ریزی کرده و قادر به پس انداز بخشی از آن باشد.

تیم ضعیف

برای راه‌اندازی یک کسب و کار استارتاپی با گذر زمان نیاز به تشکیل یک تیم چند منظوره شامل برنامه‌نویس، بازاریاب، طراح و... دارید. معمولا یکی از مهمترین عواملی که سرمایه‌گذاران به آن توجه می‌کنند تیم کاری و توانایی آن در عبور از بحرانهای مسیر کارآفرینی است. بسیاری از استارتاپها به دلیل ترک اعضای تیم، از بین رفتن انگیزه، مشکلات بین فردی و... با شکست مواجه می‌شوند.

دلایل شکست استارتاپها

محصول اشتباه

متاسفانه برخی از استارتاپها در بسیاری از موارد محصولاتی اشتباهی تولید می‌کنند. یعنی محصولی تولید می‌کنند که اصلا کسی به آن نیازی ندارد یا نیاز بازار مورد نظر نیست. اگر شرایط آنقدرها هم بد نباشد با تجدید نظر در محصول مورد نظر می‌توان آن را به محصول مناسب تبدیل کرد در غیر این صورت محصول باید به کل تغییر کند. با استفاده از تکنیکهای اعتبارسنجی می شود از این کار اجتناب کرد.

زمانبندی نادرست

منظور از زمانبندی نادرست این است که اقدامی را در زمان نامناسب آن انجام دهید. ممکن است ارائه محصولی در زمان نامناسب ارائه شود، محصولی که مربوط به آینده است و نیاز بازار امروز نیست تولید شود یا یک امکان و ویژگی محصول را در زمان نامناسبی ارائه کنید.

نبود مشتری برای محصول

ممکن است شما محصول مناسبی را تولید کرده باشید ولی حجم مشتریان و توان مالی آنها آنقدر محدود باشد که نشود یک کسب و کار پایدار را بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد. پس حجم بازار، نیاز و توان آنها را همیشه مد نظر داشته باشید.

رقابت 

وجود رقیبان زیاد و رقابت فشرده در یک بازار خاص نیز یکی از دلایل شکست استارتاپهاست. سعی کنید یا در بازار پررقابت کسب و کار خود وارد نشوید یا اگر قرار است وارد شوید مطمئن باشید که از ارزش کلیدی و مزیت رقابتی ویژه‌ای برخوردار هستید.

نبود تمرکز

باید در استارتاپها متمرکز بر ایده با اولویت قراردادن جنبه‌هایی که مشکلات اصلی استارتاپ را رفع می‌کنند، عمل کرد. در بعضی از تیمهای استارتاپی، این طور به نظر می‌رسد که مقصود، پیاده‌سازی یکجای همه جوانب ایده است. این کار اشتباه است، باید یک روال تدریجی برای ارائه ارزش و محصول به مشتری در پیش گرفته شود.

نبود علاقه و انگیزه

هنگامی که تصمیم به راه‌اندازی یک استارتاپ گرفتید به این نکته فکر کنید که آیا حاضر هستید دو سال از عمرتان را بدون وقفه و با تمرکز بر این ایده صرف کنید؟ سوال کلیدی‌تر آنکه آیا علاقه‌مندیهای خود را می‌شناسید؟ استعدادهای شما چیست؟ تنها با داشتن علاقه و انگیزه می‌توان این مسیر دشوار را طی کرد.

موقعیت مناسب جغرافیایی

باید این واقعیت را پذیرفت که در برخی شهرها و موقعیتهای جغرافیایی احتمالا امکانات و منابع بهتر یا خاصی برای استارتاپ شما وجود دارد. این نکته نباید برای شما محدودیت ایجاد کرده یا وجوب مهاجرت شما را فراهم کند اما شاید بتوان از راه دور نیز از آن امکانات و منابع استفاده کرد. تحقیقات نشان داده است موقعیت مکانی یا جغرافیایی در موفقیت برخی از استارتاپها نقش مهمی داشته است.

سودآور نبودن

ممکن است ایده شما خوب و با نیازهای بازار هماهنگ باشد ولی هزینه ارزش تولید شده با درآمد کسب شده متناسب نباشد. یعنی سود چندانی از محصول یا خدمتی که ارائه می‌کنید حاصل نشود. گاهی هزینه‌های بی‌دلیلی که به راحتی می‌توان مانع آنها شد، باعث کاهش سودآوری می‌شوند. سودآور نبودن کسب و کار راه‌اندازی شده یا محصول تولید شده منجر به بروز مشکلات مالی، کم شدن انگیزه و... می‌شود.

فرسودگی فرآیند استارتاپی

این نکته خیلی مهم است که در مسیر کارآفرینی تعادل را حفظ کرده و خودتان را محدود به کار نکنید. به تفریح و سلامت خودتان هم توجه داشته باشید. در مسیر کارآفرینی باید صبور بود و انرژی خود را حفظ کرد. فرسودگی زمانی رخ می‌دهد که ساعتهای زیادی کار کنید و هیچ خروجی مناسبی نداشته باشید. اینجا همان نقطه‌ای است که در ممکن است در مسیر کسب و کارتان کم آورده و استارتاپتان را با شکست مواجه کند.

مشکلات قانونی

حفظ محرمانگی، نحوه تقسیم سهام، ثبت برند، مالیات، ارزش گذاری و... از جمله مسائلی است که باعث شکست تعداد زیادی از استارتاپها می‌شوند. بهتر است پیش از شروع هر کاری روال قانونی آن طی شده تا پیشتر از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

خواندن 861 دفعه
برچسب‌ها

فرم

تماس

آدرس: خیابان شهید دکتر بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، پلاک 15، طبقه پنجم شرقی

ایمیل: info[at]mehrargham.com

تلفن: 2188530752 98+

فکس: 2188511721 98+

کدپستی: 1531745818

بالا