کار نیمه وقت را بیشتر یبشناسیم

با وجود پیشرفت و ورود تکنولوژی که در ظاهر زندگی را آسان کرده اما مشکلات و سختیهای زندگی امروزه همه اعضای خانواده را مجبور به داشتن شغلی درآمدزا می‌کند.

اما برخی از افراد برای انتخاب کار یا کار کردن دارای شرایط و محدودیتهایی هستند. همین امر باعث شده مشاغل به دو نوع تمام وقت و نیمه وقت تقسیم شود.

مشاغل نیمه وقت یا پاره وقت برای کسانی است که بنا به شرایط زندگی امکان کار در تمام وقت را ندارند. مشاغل نیمه وقت در روز، هفته و ماه نسبت به مشاغل تمام وقت ساعت کاری کمتری را به خود اختصاص می‌دهد. سبک زندگی و نوع نیاز مالی افراد است که نوع انتخاب کار را برای آنها مشخص می‌کند. معمولا برای انتخاب شغل نیمه وقت دلایل زیادی چون تمایل به انجام آن کار، ناتوانی در پیدا کردن شغل تمام وقت، شرایط خانوادگی، جنسیت و... دلالت دارند. در این مطلب با مهرارقام همراه شوید تا در مورد کار نیمه وقت یا پاره وقت مختصر سخن بگوییم.

از آنجا که کار نیمه وقت از ساعات کاری کمتری برخوردار است از این رو حقوق و مزایای آن متناسب با همان ساعات کاری محاسبه و پرداخت می‌شود. اما نباید ساده از کنار این مشاغل عبور کرد زیرا کار نیمه وقت علاوه بر معایب مزایایی هم به همراه دارد که در ادامه هر دو را شرح می‌دهیم.

مزیت مشاغل نیمه وقت

همان طور که پیشتر گفتیم یکی از مهمترین مزیتهای کار نیمه وقت استفاده بیشتر از زمان است. این نوع کار معمولا برای کسانی که بنا به دلایلی امکان کار به صورت تمام وقت ندارد گزینه خوبی محسوب می‌شود. در ایران زنان و جوانان دانشجو یا کسانی که تجربه کاری کمتری دارند بیشتر از کار نیمه وقت استفاده می‌کنند. کارهای نیمه وقت در برخی از موارد راه ورودی برای کارهای تمام وقت می‌شود.

برخی از افراد نیز از کار نیمه وقت به عنوان شغل دوم استفاده می‌کنند و در برخی از موارد نیز کمک هزینه خانواده‌ها به حساب می‌آید. با تمام مسئولیتهایی که کارهای نیمه وقت دارند اما معمولا برخلاف کارهای تمام وقت فشار کاری و روانی کمتری به همراه دارد. اما انعطاف‌پذیری آن نسبت به زمان باعث شده استرس کمتری داشته باشد. آنهایی که تنها کارشان همان شغل نیمه وقتی است که دارند می‌توانند زمان بیشتری را کنار خانواده باشند از این رو بیشتر زنان از طرفداران این نوع از مشاغل هستند.

عیبهای کار نیمه وقت

یک نکته مهم که می‌تواند برای افراد با مشاغل نیمه وقت استرس به همراه داشته باشد نداشتن امنیت شغلی است. برخی بر این باورند افرادی که مشاغل نیمه وقت دارند مانند افراد شاغل تمام وقت در کار خود جدی نیستند برای همین همیشه هنگام تعدیل نیرو امنیت شغلی افراد با کار نیمه وقت در خطر است. از این رو کمتر افرادی که نیمه وقت کار می‌کنند ترفیع رتبه یا ارتقای شغلی می‌گیرند. کار پاره وقت در کوتاه مدت می‌تواند گزینه خوبی باشد اما با توجه به موارد گفته شده برای برنامه‌ریزی بلند‌مدت بی‌ثبات است. از این رو کسانی که جاه‌طلبی بالایی دارند نمی‌توانند به تنهایی با این گزینه به مدارج عالی برسند. هر چند به عنوان شروع و کسب تجربه و ورود به مشاغل آینده‌دار،‌ این گزینه ابزار موثری است ولی نیاز به برنامه‌ریزی منسجم و تلاش و دوراندیشی دارد.

با مهرارقام همراه شوید تا در مطالب بعدی بیشتر پیرامون این موضوع صحبت کنیم.

خواندن 1877 دفعه
برچسب‌ها

فرم

تماس

آدرس: خیابان شهید دکتر بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، پلاک 15، طبقه پنجم شرقی

ایمیل: info[at]mehrargham.com

تلفن: 2188530752 98+

فکس: 2188511721 98+

کدپستی: 1531745818

بالا