چاپ کردن این صفحه
اینترنت بر بازارهای سنتی چه تاثیری می‌گذارد

ارتباطات در دنیای تکنولوژی امروز یکی از ابزارهای مهم برای رسیدن به هدف در بازاریابی و اینترنت آن وسیله جدید ارتباطی است.

همان طور که اینترنت توانسته بر سبک زندگی بشری تاثیر بگذارد بر نوع بازاریابی هم تاثیر داشته است. از این رو بازاریابی اینترنتی نیز نسبت به بازاریابی سنتی تغییرات چشمگیری داشته است. با آمدن تکنولوژی به زندگی انسانها نه تنها نوع نیازهای آنها تغییر نکرد بلکه بیشتر از پیش شد؛ از این رو ابزارهای چگونگی تامین نیازهای جدید و قدیم دستخوش تغییر شد تا بتواند بهتر از پیش حلال مشکلات بشری باشد.

تغییراتی که از آنها سخن گفتیم می‌تواند در تکنیکهای بازاریابی و چگونگی به کارگیری آنها نمود پیدا کرده باشد. در عصری که اینترنت حکومت می‌کند بازاریابی می‌تواند در پی ارضای نیازهای مشتریان و خواسته‌های آنها باشد که روشهای شناخت و برآورد کردن آن نیازها در این عصر تغییراتی کرده است. اینترنت همانند زمانی که رادیو و تلوزیون تحولاتی در نوع بازرایابی به وجود آورد با ویژگیهایی که دارد در بازاریابی سنتی نیز تغییراتی ایجاد کرده است.

در بازاریابی از ابزارهای و امکاناتی که در دسترس است برای معرفی محصولات، کالا و خدمات استفاده می‌کنند. از آنجا که در گذشته امکانات کم و استفاده از آنها برای رسیدن به هدف دشوار بود تمام مراحل بازاریابی در چهار مورد تبلیغ رادیو و تلوزیونی، تبلیغ روزنامه و مجله‌ای، استفاده از بنر و بیلبوردهای تبلیغ شهری و پخش تراکت خلاصه می‌شد. بازایابی سنتی به دلیل گرانقیمت بودن، محدودیت جغرافیایی داشتن، تاثیر محدود داشتن و نیاز به تکرار داشتن توانست جای خود را به بازاریابی اینترنتی بدهد.

اینترنت در زندگی امروزی انسانها یک بعد مهم از زندگی است به طوری که تصور زندگی بدون آن گاهی غیرممکن به نظر می‌آید. دیگر همه افراد جامعه در هر رتبه و جایگاه اجتماعی از اینترنت برای برقراری ارتباطات، آگاهی از پیرامون خود در دهکده جهانی و خرید محصولات مورد نیازشان استفاده می‌کنند. برای همین نحوه تبلیغات اینترنتی یا به تعبیری بازاریابی اینترنتی با توجه به نوع فعالیت تجاری تغییر کرده است. از این رو نمی‌توان بازاریابی اینترنتی را برای همه کسب و کارها مفید دانست یا برای هر زمینه کاری از تبلیغات اینترنتی استفاده کرد زیرا ممکن است برای برخی از کسب و کارها تبلیغات بنری در سایت مفید باشد و برای کسب و کاری دیگر جذب ترافیک هدفمند در گوگل.

اینترنت بر بازارهای سنتی چه تاثیری می‌گذارد

مزیتهای بازاریابی اینترنتی

محققان این حوزه مزیتهای بازاریابی اینترنتی را مورد بررسی قرار داده و آنها را طبقه‌بندی کردند. نتیجه این بررسیها مزیتهای بازاریابی را در سه بخش نشان می‌دهد که در ادامه مهرارقام به آن می‌پردازد.

  • ارتباط یا تبادل اطلاعات بین خریدار و فروشنده

اینترنت وسیله‌ای موثر برای دسترسی، سازماندهی و تبادل اطلاعات است. اینترنت خصوصیات منحصر به فردی دارد که همه آنها مربوط به بعد ارتباطی آن می‌شود. اینترنت می‌تواند حجم وسیعی از اطلاعات را با هزینه‌ای پایین از هر نقطه از جهان به وسیله هر کسی با استفاده از شبکه جست‌وجو یا منتشر کند. تعامل‌پذیری، توانایی در ارائه اطلاعات همزمان و ارائه تجارب ادراکی از همان خصوصیات منحصر به فرد اینترنت در بازاریابی اینترنتی است.

اینترنت می‌تواند اطلاعات مورد نیاز مشتری را هر جا و هر زمان که او اراده کند در اختیارش قرار دهد. این امر نشان از تعامل بیشتر، خدمات بهتر و پاسخگویی سریعتر بازاریابی اینترنتی نسبت به بازاریابی سنتی است. روشهای متفاوت بازاریابی اینترنتی به صاحبان کسب و کار این امکان را می‌دهد تا از نیازهای در حال تغییر مشتریان خود باخبر بوده و استراتژیهای بازاریابی خود را با آن تغییرات تطبیق دهند. همین اینترنت با نظرسنجی امکان جمع‌آوری اطلاعات مشتریان را داده و صاحبان کسب و کار با این اطلاعات می‌توانند تبلیغاتی متناسب با نیاز مشتریانشان ارائه کنند. تمام آنچه در این بخش بیان شد موجب تسهیل بازاریابی ارتباطی و اجرای برنامه‌های وفاداری خواهد شد.

  • مبادلات یا فعالیتهای مرتبط با فروش

اینترنت به تجارتها یا کسب و کارهای کوچک امکان دسترسی به مشتری بالقوه در دامنه وسیع را می‌دهد که این کار می‌تواند آنها را در رقابت با کسب و کارهای بزرگ کمک کند. پردازش سفارشات پیچیده موجب کاهش کارهای دفتری، افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های مبادله می‌شود از این رو اینترنت فرایند مبادله را راحتتر می‌کند. اینترنت امکان تطبیق سریع با شرایط جدید بازار را فراهم کرده و به شرکتها اجازه می‌دهد تا برنامه‌های ترفیعی مطابق با خصوصیات تک تک مشتریان طراحی کرده و قیمتهای قابل انعطافی ارائه کنند. همچنین هزینه‌های پایین برای ورود و شروع بازاریابی اینترنتی یکی دیگر از مزایای اینترنت است.

  • توزیع یا تبادل فیزیکی خدمات

بازاریابی اینترنتی حق انتخابهای بیشتر و انعطاف‌پذیری بالاتر را برای کسب و کارها فراهم کرده و در عین حال مواردی چون موجودی زیاد انبار، هزینه‌های انبارداری و هزینه اجاره فضا را از بین می‌برد. همچنین اینترنت زنجیره عرضه را کوتاه کرده و هزینه‌های مربوط به واسطه‌ها را کاهش می‌دهد. توانایی اینترنت در عمل کردن به عنوان یک کانال توزیع برای محصولات خاص مثل محصولات دیجیتالی و نرم‌افزارهای کامپیوتری یکی از ویژگیهای منحصر به فرد آن است. به کارگیری اینترنت به عنوان یک کانال توزیع نه تنها هزینه‌های ثابت توزیع را کاهش داده بلکه توزیع سریع و همزمان کالاها و خدمات خریداری شده را نیز تضمین می‌کند.

اینترنت بر بازارهای سنتی چه تاثیری می‌گذارد

با توجه به آنچه گفته شد بازاریابی سنتی هرگز از دنیای بازاریابی به طور کامل حذف نخواهد شد. درست است که اینترنت نفش مهمی در ارائه خدمات و فروش دارد اما نباید انتظار حذف روشهای سنتی عرضه خدمات را داشت. کسب و کارهای کوچک می‌تواند بازاریابی اینترنتی را برای همیشه جایگزین بازاریابی سنتی کنند اما شرکتها و کارخانجات بزرگ باید برای حفط جایگاه برند خود، همواره و در همه جا در جلوی دید مردم باشند.

از آنجا که اینترنت مهمترین اختراع در عصر تکنولوژی امروز است و تاثیرات زیادی بر شیوه زندگی و انجام فعالیتهای تجاری گذاشته است بازاریابی نیز به عنوان یکی از فعالیتهای اساسی در هر کسب و کاری این تاثیرات را پذیرفته است. این تاثیرات مزیتهای مختلفی نیز برای بازاریابان داشته برای همین بیشتر کسب و کارها در پی انتقال از بازاریابی سنتی به بازاریابی اینترنتی هستند. برای این انتقال مهم است که کسب و کارها واقع بین بوده و از تغییرات ناگهانی پرهیز کنند زیرا تغییر تدریجی همیشه موفقیت به همراه خواهد آورد.

خواندن 1155 دفعه
برچسب‌ها