چاپ کردن این صفحه
آموزش گوگل وب مستر تولز

آموزش گوگل وب مستر تولز

 

گوگل وب مستر تولز که یکی از ابزارهای رایگان گوگل می باشد به کمک کسب وکارها آمده تا به راحتی وضعیت یک سایت را در نتایج گوگل نمایش دهد.Google web master tools به کمک وب سایت ها آمده تا با رصد کلی سایت شما را در تصمیم گیری برای آینده کسب و کار و روش های کمپین کمک کند.

با داشتن یک حساب Gmail (جیمیل) می توانید به کنسول گوگل دسترسی داشته باشید.
وارد آدرس https://www.google.com/webmasters می شویم در گوشه سمت راست sign in را میزنیم با یوزر گوگل خود وارد می شویم.یک صفحه جدیدی برای شما باز آموزش گوگل وب مستر تولزمی شود. در این صفحه لیستی از وب سایت هایی که در گوگل وب مستر تولز دسترسی دارید را نمایش میدهد.شاید شما که هیچ سایتی را اضافه نکرده اید چیزی را مشاهده نکنید. ابتدا باید در گوگل وب مستر تولز سایت خودتان را اکتیو کنید.شما نمیتوانید آمار هر سایتی را که در گوگل وب مستر تولز اراده کردید را ببینید.
آمار چه سایت هایی را میتوانیم در گوگل وب مستر تولز داشته باشید؟
شما فقط سایت هایی را میتوانید در گوگل وب مستر تولز ببینید که یا متعلق به شما باشد یا صاحب آن سایت این ابزار را با شما به اشتراک گذاشته باشد. اگر شما صاحب سایتی هستید و میخواهید دسترسی گوگل وب مستر تولز خود را به شخص دیگری بدهید، کافی است وارد کنسول سایت مورد نظر بشوید و از منوی تنظیمات که در سمت راست صفحه قرار دارد گزینه Users and Property Owners را انتخاب کنید و در این صفحه بر روی دکمه Add new user کلیک کنید در صفحه جدید ایمیل شخص مورد نظر را وارد کنید ودر مقابل کادر نوع دسترسی به اطلاعات و تنظیمات را برایش مشخص نمایید و در آخر بر روی دکمه Add کلیک نمایید. خب در همین لحظه ایمیلی که به کنسول خود افزودید به گوگل وب مستر تولز سایت شما دسترسی دارد.


افزودن سایت در گوگل وب مستر تولز


برای افزودن یک سایت جدید در گوگل وب مستر تولز کافی است که در صفحه اول کنسول گوگل وب مستر تولز بر روی گزینه Add a property کلیک کنید. در باکس باز شده نام سایت خود را وارد کنید و بر روی گزینه Add کلیک نمایید.

آموزش گوگل وب مستر تولز

در صفحه بعد که وارد شدید گوگل چند راه برای اثبات اینکه شما مالک سایت هستید در پیش روی شما قرار میدهد. پیشنهاد من به شما دریافت فایل HTML از گوگل وب مستر تولز و قرار دادن آن بروی Root سایت شما می باشد.خب پس از قرار دادن بر روی Verify کلیک کنید تا صفحه کنسول سایت شما در گوگل وب مستر تولز باز شود.

 

آموزش گوگل وب مستر تولز و ابزار های آن


خب من در اینجا یکی از سایت های خودم را باز میکنم تا آمار این سایت را به شما نشان بدهم و این پیغام را به شما بدهم که خودتان را درگیر ترافیک نکنید. اتفاقی که در فضای وب ما افتاده اینه که همه میگویند چون ورزش 3 این کار را انجام داده است ما هم باید اننجام بدهیم. قطعا نوع تجارت این سایت با شما متفاوت است، پس روش های آن با روش های لزوما فرق خواهد داشت.

گوگل وب مستر تولز
وب سایت ها بر اساس میزان بازدید کسب درآمد نمیکنند بر اساس میزان فروشی که از کاربر واقعی وارد شده دارند کسب درآمد میکنند.ممکن است سایت شما روزانه 200 بازدید کننده داشته باشد اما میزان در آمد شما به 5 میلیون تومان برسد اما سایتی داشته باشید که روزانه 50000 بازدید کننده داشته باشد اما میزان فروش شما به 200 هزار تومان هم نرسد. پس لزوما ترافیک هدف نیست.


آشنایی با داشبورد گوگل وب مستر تولز


از منوی داشبورد بر روی گزینه Search Traffic کلیک کنید و اولین گزینه Search Analytics را انتخاب میکنم، این اولین مبحثی هست که میخواهم به شما آموزش بدهم.
صفحه ای که برای من باز می شود دارای چهار شاخص هست.قبل از توضیح این شاخص ها نکته مهمی را به شما میگویم و اینه که در گوگل وب مستر تولز آمار بازدید سایت را نمایش نمیدهند این کار را برای شما ابزاری به نام گوگل آنالتیک انجام میدهد که در آموزش های بعدی برای شما توضیح خواهم داد. گوگل وب مستر تولز وضعیت سایت ما را در گوگل نمایش میدهد. ممکن است کاربر وارد سایت ما نشود و در ترافیک سایت من وارد نشود، مثلا سرچ کند دانلود نرم افزار دُرج 4 شما در رتبه دوم قرار دارید اما وارد سایت شما نمی شود گوگل وب مستر تولز به شما گزارش میدهد.

گوگل وب مستر تولز
شاخص Clicks : این بدین معناست که کاربر در گوگل عبارتی را سرچ کرده است و بر اساس جستجوی کلمه کلید در گوگل، سایت شما را دیده و وارد سایت شما شده است.
شاخص Impressions : فرض کنید کاربر در گوگل کلمه ای را سرچ کرده است و شما در نتایج گوگل بوده اید و در این قسمت به شما نمایش میدهد. تعداد دفعاتی محسوب می شود که در گوگل دیده شدید، مکان دیده شدن شما در این بخش مهم نیست در هر صفحه ای کابر وارد شده باشد و سایت شما در آن صفحه بوده را نشان میدهد. حتی اگر صفحه دهم باشد.
شاخص CTR : این شاخص مساوی است با تقسیم میزان Clicks بر Impressions
شاخص Position : این شاخص نشان دهنده مکان قرار گیری شما در گوگل است.
در پایین تر شما میتوانید تاریخ گزارش گیری خود را مشخص کنید که به صورت پیش فرض بر روی 28 روز گذشته تنظیم شده است.
در قسمت نمودار و آماری که در پایین صفحه مشاهده میکند میتوانید وضعیت سایت خودتان را در گوگل بر اساس کلمات سرچ شده ببینید.
به عنوان مثال بر روی سایت من میبینید که در 28 روز گذشته 99 بار در گوگل دیده شدم و 17 نفر بر روی سایت من کلیک کرده اند و رتبه من 2.4 بوده است. چطور ممکنه مگر رتبه میتواند درصد باشد، خیر این رتبه است و متوسط بین دیده شدن در رتبه 2 و 4 است.یعنی اگر بشود 10 آخر صفحه اول دیده شده است ولی اگر 11 باشد میشه اول صفحه دوم.

آموزش گوگل وب مستر تولز
بر روی یکی از کلمات کلیک کنید و وارد صفحه توضیحات و آمار کلمه کلیدی مورد نظر شوید.الان Queries یا عبارتی که سرچ میشود را فیلتر کردم. در این جا نشان میدهد که با کلمه کلید مورد نظر شما چه صفحاتی را به کاربر نشان دادم.گزینه Countries به شما نشان میدهد که کاربران از چه کشورهایی وارد سایت شما شدند.
گزینه Devices نشان دهنده دستگاه هایی است که با آن مطلب شما را دیده اند.


آموزش گوگل وب مستر تولز(گزینه Links to Your Site)


با وارد شدن به این بخش میتوانید تعداد سایت ها و نام سایت هایی که به شما لینک داده اند را مشاهده کنید. درستون سمت چپ سایت هایی که به شما لینک داده اند را مشاهده میکنند و در بالای صفحه تعداد کل سایت ها را مشاهده میکنید. اما در ستون سمت راست تعداد لینک هایی که به صفحات شما داده است را مشاهده میکنید. به عنوان مثال 323 لینک به صفحه وبلاگ سایت من داده شده است.

 آموزش گوگل وب مستر تولز


خب در اینجا من نتیجه ای که میخواهم به شما بگم اینه که سایت من تمام موضوع بک لینک را بر اساس الگوریتم گوگل پنگوئن رعایت کرده است. تمام لینک هایی که به سایت من آمده به صفحات متعدد من وارد شده است. در واقع Target page varity را رعایت کرده ام از تعداد کل دامنه ها مشخص می شود که من Domain varity را رعایت کردم که در مجموع تعداد 762 سایت به من لینک داده اند.


روش اصولی معرفی لینک ها به گوگل وب مستر تولز


گوگل هر روز نمیتواند وارد سایت شما شود و میان هزاران صفحه ای که در سایت شما وجود دارد صفحات جدید شما را پیدا کند و کلی زمان از ربات های گوگل صرف این کار شود. پس گوگل وب مستر تولز اینکار را برای هم برای شما و هم برای خودش راحت تر کرده است. شما میتوانید با ایجاد یک سایت مپ تمامی اطلاعات و لینک های سایت خودتان را به گوگل معرفی کنید.با قرار دادن نقشه سایت در گوگل وب مستر تولز شما میتوانید صفحات جدید خودتان را به گوگل معرفی کنید.برای اینکار از طریق منوی Crawl و گزینه Site Map میتوایند نقشه سایت خودتان را به گوگل وب مستر تولز معرفی کنید. در سمت راست بر روی گزینه Add/Test Sitemap کلیک میکنید و مسیر قرار گرفتن نقشه سات خودتان را معرفی میکنید و بر روی گزینه Submit کلیک میکنید.

آموزش گوگل وب مستر تولز
و اما موضوع خیلی مهم و قابل توجه در گوگل وب مستر تولز و سایت مپ بخش Web page هست که دو عدد را به شما نشان میدهد. Submitted تعداد صفحاتی است که شما به گوگل معرفی کردید و indexed تعداد صفحاتی است که گوگل آنها را پذیرفته است همانطور که مشاهده میکنید تعداد 500 صفحه به گوگل معرفی شده است اما گوگل 172 صفحه از من را پذیرفته است . سوال پیش میاد که چرا بقیه صفحات را ایندکس نکرده است این صفحات احتمالا کپی هستند و گوگل آنها را نپذیرفته است، اگر میزان شباهت مطلب شما با دیگر مطالب بالای 60% باشد صفحه شما به عنوان کپی شناخته میشود.

 

 

خواندن 974 دفعه