شناخت برخی از مهارتهای ارتباطی موثر (بخش دوم)

 برقراری ارتباط موثر یک مهارت است و ضعف در برقراری ارتباط به موقعیت خود فرد آسیب می‌رساند. این ضعف ارتباطی باعث می‌شود دیگران به دلیل بدفهمی یا بددرکی تمایل به برقراری ارتباط نداشته باشند. ارتباط فرایند تبادل دو جانبه اطلاعات است یعنی باید از هر دو سویه ارتباط اطلاعات جا به جا شود.

اگر این اتفاق بیفتد به مهارتهای ارتباطی موثر دست یافته‌ایم. با برقراری ارتباط موثر می‌توانید ایده‌ها و نظرات خود را به شیوه‌ای قابل درک برای طرف مقابلتان منتقل کنید.

پیشتر همین جا در مهرارقام در بخش نخست این مطلب برخی از مهارتهای ارتباطی موثر را معرفی کردیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

حواس جمع بودن

هر چیزی که در گفت‌وگوی شما اختلال ایجاد کرده و حواستان را پرت می‌کند کنار بگذارید. داشتن تماس تلفنی هنگام گفت‌وگو، چک کردن تلفن یا کار کردن با کامپیوتر حواس شما را از طرف مقابل پرت می‌کند. این همان ارتباط غیرکلامی است که به طرف شما می‌گوید حواستان جای دیگری است و سخنان او برای شما در اولویت نیست. یکی از مهارتهای ارتباطی موثر این است همان طور رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود.

در جای مخاطب بودن

برای برقراری ارتباط موثر و موفق پیشتر باید مخاطب خود را بشناسید. باید بدانید با چه کسی، در چه سنی و در چه جایگاهی سخن می‌گویید. هر کدام از این افراد سبک خاصی از مکالمه را می‌طلبند. برای کسب مهارتهای ارتباطی موثر باید پیش از سخن گفتن مخاطب را بشناسید و خود را جای او بگذارید تا بدانید برای این که از دید او پذیرا باشد چگونه باید سخن بگویید.

شناخت برخی از مهارتهای ارتباطی موثرمختصر مفید سخن گفتن

مهم نیست مکالمه حضوری دارید یا در حال نامه‌نگاری هستید در هر صورت بهتر است حاشیه نروید. در مکالمه حضوری حاشیه رفتن مخاطبتان را کسل می‌کند و دیگر حوصله‌ای برای حرف اصلی شما نمی‌گذارد. بیشتر مردم در خواندن و مطالعه کردن تنبل هستند پس هنگام نامه‌نگاری هم بهتر است از حاشیه دوری کنید تا اصل مطلب را فدا نکنید. لازم نیست مستقیم سر اصل مطلب بروید اما بهتر است مختصر سخن بگوید. بدانید با انجام درست این کار یکی از مهارتهای ارتباطی موثر را کسب کرده‌اید.

همدلی کردن

ارتباطی موثر است که دو طرفه باشد. سعی کنید در مسیر ارتباط دیدگاه مخالف را بشنوید و بپذیرید. این کار کمک می‌کند اضطرابهای به وجود آمده در طول ارتباط کاهش یابد. بهترین کار در این راه این است که طرف مقابل را درک و با او همدلی کنید. همدلی بخش مهمی از مهارتهای ارتباطی موثر است که کمک می‌کند شما پاسخگوی بهتر بوده و ارتباط موثرتری داشته باشید.

گوش کردن

گوش کردن از مهارتهای ارتباطی موثر و پیش نیاز ارتباط کلامی موثر است. شنیدن با گوش کرد فرق دارد. شنیدن غیرارادی است و برای هر گوش سالمی اتفاق می‌افتد اما در گوش کردن نیاز به گوش سالم همراه با دقت داریم که عملی ارادی محسوب می‌شود. در گوش کردن دقت و حواس شما به گفته‌هاست. اکثر انسانها گوش کننده‌های خوبی نیستند اما وقتی درست و واقعی گوش می‌کنید ارتباط را موثر و ادامه‌دار کرده‌اید.

پپیشتر در بخش نخست این مطلب از کسب و کار مهرارقام، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین، سخن گفتیم. کسب و کار شما هر چه باشد نیاز به کسب مهارتهای ارتباطی موثر برای موفقیت در آن دارید. بهتر است از مهارتهای ارتباطی موثر که به دست آورده‌اید برای معرفی کسب و کار خود استفاده کنید. مهرارقام در این مسیر شما را یاری می‌کند پس با ما همراه و در ارتباط باشید.

خواندن 489 دفعه

فرم

تماس

آدرس: خیابان شهید دکتر بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، پلاک 15، طبقه پنجم شرقی

ایمیل: info[at]mehrargham.com

تلفن: 2188530752 98+

فکس: 2188511721 98+

کدپستی: 1531745818

بالا