چاپ کردن این صفحه
شناخت برخی از مهارتهای ارتباطی موثر (بخش اول)

 ارتباط نقش مهم و موثری در زندگی روزمره دارد و می‌تواند زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو همیشه در پی آن هستیم ارتباطی برقرار کنیم که تاثیرگذار باشد به طوری که این تاثیر به نفع ما تمام شود. معمولا در ارتباط آگاهانه یا ناآگاهانه و خواسته یا ناخواسته اطلاعات جا به جا می‌شود.

به وسیله ارتباط احساسات و نظرات به شکل پیامهای کلامی و غیرکلامی بیان، ارسال، دریافت و ادراک می‌شوند. 

در محیط شغلی نیز داشتن ارتباط خوب می‌تواند در به دست آوردن دستاوردهای بزرگ کمک کننده باشد. اگر می‌خواهید راحتتر و بهتر ارتباط برقرار کنید و ایده‌های بهتری را منتقل یا دریافت کنید در ادامه این مطلب مهرارقام را دنبال کنید تا در بخش نخست این مطلب با برخی از مهارتهای ارتباطی موثر بیشتر آشنا شوید.

استفاده از زبان بدنشناخت برخی از مهارتهای ارتباطی موثر

زبان بدن همان ارتباط غیرکلامی اعضای بدنتان است که جای زبان و دهان شما سخن می‌گویند. نوع رفتار شما، نشستن، نگاه کردن، حرکت دستها، قرار گرفتن پاها و... می‌تواند پیامی از شما به مخاطبتان برساند. نشانه‌های غیرگفتاری و غیرنوشتاری بیش از آنچه فکر می‌کنید آشکارا ارتباط برقرار می‌کنند بدون این که شما کلمه‌ای سخن بگویید. پس بهتر است خودتان را بیشتر از پیش با زبان بدن آشنا کنید تا بتوانید بهتر از پیش از مهارتهای ارتباطی موثر استفاده کرده باشید.

حذف آواهای بی‌محتوا

آواهای بی‌محتوایی که هنگام سخن گفتن بین کلامتان وقفه ایجاد می‌کند می‌تواند در بهبودی ارتباط اختلال ایجاد کند. آواهایی مانند «آ»، «هوم»، «هِ»، «اِ» و... نشان از این دارد که شما هنگام سخن گفتن اعتماد به نفس کمی دارید، پس سعی بر حذف آنها داشته باشید. بهترین راه تمرین کردن است. یاد بگیرید خونسرد باشید، شمرده سخن بگویید، در مورد آنچه می‌خواهید سخن بگویید پیشتر اطلاعات کسب کرده باشید و تسلط خود را بالا ببرید. حتما این کار در مهارتهای ارتباطی موثر عمل می‌کند.

کوتاه سخن گفتن

کوتاه سخن گفتن یکی از مهارتهای ارتباطی موثر است که نباید فراموش شود. کوتاه سخن گفتن هنر است، این که بتوانید در جملاتی کوتاه بیشترین مفهوم را برسانید موفق بوده‌اید. پرحرفی می‌تواند شما را از موضوع اصلی سخن دور کند. اگر شناخت کافی از مخاطب نداشته باشید ممکن است پرحرفی مکالمه را طولانی و طرف شما را خسته کند. کوتاه سخن گفتن کمک می‌کند در کمترین زمان ممکن اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار داده و زمینه مشترک فکری را پیدا کنید. 

شناخت برخی از مهارتهای ارتباطی موثرداستان گفتن

داستانها به فعالیت بیشتر ذهن کمک می‌کنند. داستان در متقاعد کردن طرف مقابلتان کمک می‌کند برای همین در برخی موارد برای تاثیرگذاری بیشتر از داستان استفاده می‌کنند. داستانهای مرتبط با حوزه کاری و گفتاری خود را بیاموزید، با گفته‌های خود هماهنگ کنید، روی آن تمرکز کنید و در انتها با کلماتی چون «مثل ما...»، «این طور شد که...» و... آن را به موضوع مورد نظر خود ربط دهید. بی‌شک این کار برقراری ارتباط شما را راحتتر و بهتر می‌کند.

سوال پرسیدن

هنگام مکالمه به طرف مقابل بفهمانید که به حرفهایش گوش و توجه کرده‌اید. برای این کار می‌توانید در میان سخنانتان حرفهای او را تکرار کنید یا در مورد جملاتش سوال بپرسید. پرسش سوال کمک می‌کند مکالمه از یک طرفه بودن خارج، سکوت شما شکسته و در نتیجه به یک گفت‌وگوی موثر منتهی شود.

برای نشان دادن مهارتهای ارتباطی موثر خود سعی کنید شوق و هیجانتان را در مکالمه بروز دهید. حرف زدن و پرسشهایتان با هیجان همراه کنید. سوالهای موثر و مهم چون آخرین کتابی که خوانده است یا از برنامه‌ای که در آینده نزدیک دارد از او بپرسید. گفت‌وگوی موفق و موثر باید شما را به طرف مقابل هیجانزده نشان دهد نه هیجان‌انگیز.

توجه داشته باشید کسب و کار شما هر چه باشد برقراری ارتباطی که بتواند موثر واقع شود مهم است. برای ما که در مهرارقام فعالیت دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین انجام می‌دهیم بسیار مهم است از مهارتهای ارتباطی موثر مطلع باشیم. ما از دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنیم تا کسب و کار خود را بهتر و بیشتر به دیگران بشناسیم از این رو باید مهارتهای ارتباطی موثر استفاده کنیم. اگر می‌خواهید بیشتر با مهارتهای ارتباطی موثر آشنا شوید ادامه این مطلب را در مهرارقام دنبال کنید.

خواندن 601 دفعه