هوش مالی یا هوش پولساز چیست

آنچه دنیای امروز را در فقر مالی قرار داده است، نابرابری و تطبیق نداشتن درآمدها و خرجها در زندگی، هزینه‌های بالا و ناتوانی در پس‌انداز مالی نشان از ناآشنایی با هوش مالی یا هوش پولساز است. برطرف کردن بسیاری از مشکلات مالی با داشتن تحصیلات، شغل و پول حل نخواهد شد بلکه شما نیاز به هوشی دارید که بتوانید مشکلات مالی خود را شناخته و آن را مدیریت کنید. در این مطلب با مهرارقام همراه شوید تا بیشتر و بهتر پیرامون هوش مالی یا هوش پولساز صحبت کنیم.

 

یک شباهت عمده که بین تمام مردم فقیر و غنی دنیا وجود دارد مشکل مالی است. اکثر آنها سر این موضوع که پول می‌تواند تمام مشکلات مالی آنها را برطرف کند اتفاق نظر دارند. مشکل افراد فقیر، بیشتر بودن خرجشان از درآمدشان و مشکل افراد ثروتمند برنامه‌ریزی و مدیریت برای چگونگی حفظ سرمایه‌ها و افزایش آن است.

اما واقعیت این است که پول خودش مشکلات مالی زیادی به همراه خواهد آورد آما آنچه برطرف کننده این مشکلات است هوش مالی است. هوش مالی بخشی از هوش کلی شماست که می‌توانید به وسیله آن بخشی از مشکلات مالی خود را حل کنید. برای استفاده از هوش مالی پیش از هر چیز باید بیاموزید که آن را تقویت کنید تا از وخیمتر شدن اوضاع جلوگیری کرده باشید.

بی‌شک همه ما از این موضوع آگاهیم که پول می‌تواند تاثیر به سزایی در سبک و کیفیت زندگی بشر دارد، با خود آرامش و آزادی انتخاب به همراه دارد و در کنار آن آرامش به وجود می‌آید. باید بدانید که اگر هوش مالی نداشته باشید هرگز ثروتمند نخواهید شد. هوش مالی بخشی از هوش شماست که در حل مسائل مالی به شما کمک می‌کند. کمک می‌کند فرصتی را به وجود آورید یا از فرصتهایی که پیش روست و از چشم دیگران پنهان است استفاده کنید.

 

هوش مالی در افراد مختلف متفاوت است که مهرارقام دو عامل اساسی و موثر در این مطلب برمی‌شمارد.

کسب درآمد بیشتر

کسب درآمد یکی از عواملی است که می‌توانید هوش مالی افراد را با آن مقایسه کنید. کسی که درآمد ماهیانه بالاتری دارد بی‌شک از هوش مالی بیشتر برخوردار است. می‌شود گفت هوش مالی با کلیت هوش افراد یا هوش ذهن متفاوت است. دلیل این مدعا را می‌توان در مثال ساده‌ای که امروزه به وفور دیده می‌شود بیان کرد. بسیار دیده‌ایم شخصی با رتبه و معدل ممتاز از دانشگاه درآمدی بسیار پایینتر از فردی دارد که سواد چندانی ندارد. اینجاست که می‌توان تفاوت این دو را در هوش مالی بررسی کرد.

حال باید بدانیم چطور و چگونه کسب درآمد خود را بیشتر کنیم. همان طور که همه می‌دانید پیش از هر چیزی باید بگوییم افراد استعداد و توانایی متفاوتی از یکدیگر دارند و با توجه به آن بهترین روش را برای افزایش درآمد خود استفاده می‌کنند. فراموش نکنید روش رسیدن به هدف از خود هدف مهمتر است از این رو برای رسیدن به هدف ثروتمندی باید زمان و انرژی کافی برای آن درنظر بگیرید.

محافظت از ثروت و حفظ آن

برای روشنتر شدن این بخش دو شخص را درنظر بگیرید؛ یکی با درآمد سالانه 100 و مالیات پرداختی 25 و دیگری با درآمد سالیانه 50 و مالیات پرداختی 10 (واحد پولی را فرضی در نظر بگیرید). به نظرتان هوش مالی کدامشان بیشتر است؟ با کمی دقت متوجه می‌شوید شخص نخست یک چهارم از درآمد خود را مالیات می‌دهد در حالی که شخص دوم از یک پنجم درآمد سالیانه خود به دولت مالیات پرداخت می‌کند. اکنون وقت نتیجه‌گیری است.

می‌دانید که درآمدها باید در راهی یا برای چیزی خرج شود این که کجا و چطور خرج می‌شود مهم است. در این بخش بحث بر هوش مالیِ محافظت از ثروت است. یعنی شما تا چه میزان می‌توانید از مال خود در برابر غارتگران مالی (عواملی که باعث از بین رفتن پول شما می‌شود) محافظت کنید. در مثال بالا شخص اول توانسته بود از آن همه درآمد تنها 75 درصدش را حفظ کند در حالی که شخص دوم از 80 درصد مالش محافظت کرده بود. به همین راحتی می‌توان نتیجه گرفت شخص دوم از هوش مالی بالاتری برخوردار است.

خواندن 970 دفعه
محتوای بیشتر در این بخش: کسب و کار هوشمند چیست »

فرم

تماس

آدرس: خیابان شهید دکتر بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، پلاک 15، طبقه پنجم شرقی

ایمیل: info[at]mehrargham.com

تلفن: 2188530752 98+

فکس: 2188511721 98+

کدپستی: 1531745818

بالا