خواجه شمس الدین محمد بن بها الدین حافظ شیرازی

 

خواجه شمس الدین محمد بن بها الدین حافظ شیرازی

لسان الغیب حافظ شیرازی یکی از بزرگترین شاعران پارسی گوی است

که با مهارتی کم نظیر در غزلهای عالی خود افکار دقیق عرفانی و حکمی و غنایی را با الفاظ برگزیده همراه کرد و از این راه شاهکارهای جاویدان بی بدیلی در ادب پارسی به وجود آورد.

وی در اواسط نیمه اول قرن هشتم هجری(برابر با اواسط نیمه اول قرن چهاردهم میلادی) در شیراز چشم به جهان گشود و در همان شهر تحصیلاتش را در علوم ادبی و شرعی و سیر در مقامات عرفانی طی کرده است .به علت آن که قرآن را از برداشت حافظ تخلص کرد .زندگی حافظ شیرازی با خدمات دیوانی در نزد پادشاهان اینجو و آل مظفر پارس همراه بود تا به سال 791 هجری(برابر با 1389 میلادی) در شیراز در گذشت.

دیوان اشعار حافظ شیرازی

دیوان اشعار حافظ شیرازی متضمن چند قصیده، غزلها، مثنوی ساقی نامه و مثنوی دیگر به بحر هزج مسدس و قطعه ها و ترانه هاست اهمیت او در آنست که توانست مضامین عرفانی و عشقی را به نحوی درهم آمیزد که از دو شیوه غزل عارفانه و عاشقانه سبک واحد جدیدی به وجود آورد. این شاعر استاد افکار خود را با الفاظ بسیار زیبا و با توجه به صنایع لفظی بیان کرده و بر اثر قدرت فراوان خود در سخنوری غالبا مضامین عالی و معانی بسیار در ابیات کوتاه گنجانیده است. ترکیباتی که حافظ شیرازی ش در اشعار خود آورده غالبا تازه و بدیع و بی سابقه است و حافظ شیرازی در ساختن این ترکیبات نهایت قدرت و کمال ذوق و لطف طبع خود را نشان داده است وکمتر شاعری را ازین حیث می توان با او مقایسه کرد معانی عرفانی و حکمی حافظ شیرازی اگر چه تازه نیست لیکن چون با احساسات لطیف و گاه با هیجانات شدید روحی او  آمیخته شده جلائی خاص یافته است. بهر حال غزل حافظ شیرازی از جمله نمونه های بسیار خوب سخن فارسی است.

بزرگداشت حافظ شیرازی

بیستم مهرماه روز بزرگداشت حافظ شیرازی می‌باشد که در این روز جشن‌ها و برنامه‌هایی از قبیل شب شعر، گل افشانی آرامگاه حافظ و ... برگزار می گردد.

 

 

خواندن 2261 دفعه

فرم

تماس

آدرس: خیابان شهید دکتر بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، پلاک 15، طبقه پنجم شرقی

ایمیل: info[at]mehrargham.com

تلفن: 2188530752 98+

فکس: 2188511721 98+

کدپستی: 1531745818

بالا