نحوه عملکرد موتورهای جستجو را بهتر بشناسیم

نحوه عملکرد موتورهای جستجو را بهتر بشناسیم

برای بهینه سازی محتوای سایت برای موتورهای جستجو، ابتدا می بایست نحوه عملکرد موتورهای جستجو را به دقت بررسی نماییم.

دو فاکتور مهم در موتورهای جستجو وجود دارد که هر سئوکار حرفه ای می بایست آن ها را بشناسد و به خوبی درک کند.
در این نوشتار قصد داریم به طور کامل این دو فاکتور مهم را به شما معرفی کنیم و توضیح دهیم که این دو عامل مهم در موتورهای جستجو دقیقا چه کاری انجام می دهند. اولین فاکتور مهم خزیدن و یا همان Crawling نام دارد و دومین فاکتور ایندکس کردن و یا Indexing می باشد.
زمانی که شما مفاهیم ابتدایی را به خوبی یاد بگیرید علاوه بر اینکه در مبحث سئو با دیدباز و مسئولیت پذیری بیشتری فعالیت می کنید، نتایج بهتری نیز به دست خواهید آورید.


منظور از فاکتور خزیدن چیست؟


فرض کنید دنیای اینترنت به عنوان شبکه ای از ایستگاه ها در یک سیستم بزرگ متروی شهری است. هر ایستگاه یک فایل منحصر به فرد است مثلا یک صفحه وب، یک فایلخزیدن ربات ها در سایت عکس و یا یک کتاب الکترونیکی. موتورهای جستجو نیاز به راهی برای "خزش" در کل شهر و و یافتن ایستگاه ها در طول مسیر دارند، بنابراین از بهترین مسیر موجود یعنی لینک ها استفاده می کنند.
هنگامیکه خزنده گوگل از طریق لینک ها در صفحات وبسایت می خزد، کیفیت هر صفحه را بنابر معیارهای مشخصی مورد ارزیابی قرار می دهد که در مقالات بعدی مورد بررسی قرار می دهیم. هر صفحه ای که معیارهای لازم را از نظر ربات خزنده گوگل داشته باشد، برای نمایش در نتایج جستجو انتخاب یا ایندکس می شود. در واقع ایندکس شدن به معنی انتخاب شدن برای نمایش در نتایج جستجو است.
موتورهای جستجو چگونه اهمیت و یا اولویت بندی سایت ها را مشخص می کنند؟
در حال حاضر اولویت بندی موتورهای جستجوی بزرگ، به طور معمول از طریق معروفیت سایت ها تفسیر می شود. هر چه یک سایت، صفحه یا مستند شناخته شده تر باشد، اطلاعات درون آن با ارزش تر تلقی می شود. این فرض، به نسبت در عمل به خوبی ثابت شده است چون موتورهای جستجو افزایش رضایت کاربر را با استفاده از متریک هایی که معروفیت را تفسیر می کنند، افزایش می دهند.
موتورهای جستجو با استفاده از توابع ریاضی و الگوریتم های هوش مصنوعی که همواره به روز می شوند، کیفیت صفحات وب را مورد ارزیابی قرار می دهند و رتبه هر صفحه را در نتایج جستجو تعیین می کنند. در ادامه مقاله شما را با تعدادی از مهم ترین ویژگی های یک وب سایت خوب از نظر موتور جستجوی گوگل آشنا خواهیم کرد.

 


ویژگی های مهم یک وبسایت خوب از نظر گوگل


1. حاوی اطلاعات مفید باشد.

اولین و مهم ترین ویژگی یک وبسایت خوب این است که اطلاعات مفید و ارزشمندی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. فرض کنید در یک وب سایت خبری، مطالبی درج شود که نامعتبر و نامرتبط با موضوع وب سایت باشند، گوگل نیز این موضوع را متوجه می شود و از امتیاز وب سایت شما در موتورهای جستجو کاسته می شود. اما اگر محتوایی ایجاد کنیم که کاربران به آن نیاز دارند و در موتورهای جستجو به دنبال آن هستند، باعث افزایش رضایتمندی مخاطبان و همچنین بهبود رتبه وب سایت شما می شود.
برای تولید محتوای مفید می بایست برنامه ریزی انجام دهید. موضوعات مرتبط با وبسایت خود را شناسایی کنید و با برنامه ای منظم مطالب وفید و ارزشمند را در وبسایت درج نمایید. اگر تمایل دارید برای تولید محتوا، نویسنده ای استخدام نمایید حتما دقت کنید تا نویسنده با موضوع وبسایت شما آشنایی کافی داشته و از توانایی نگارش صحیح مقالات باکیفیت برخوردار باشد.


2. دقیق تر و قابل استناد تر از سایر وب سایت ها باشد.

فرض کنید شما می خواهید محتوایی را با موضوع طراحی وبسایت منتشر نمایید. برای بهتر دیده شدن در نتایج جستجوی گوگل، مقاله شما می بایست از نظر کیفیت بهتر از وبسایت های دیگر باشد. مثلا اگر شما یک گزارش خبری منتشر می کنید می بایست شواهد و مستندات کافی در اختیار خوانندگان خود قرار دهید.


3. محتوای وبسایت با کیفیت باشد.

این بدان معنی است که شما باید از تصاویر مطلوب و مرتبط، متن روان و سلیس، نگارش صحیح و عناوین و پاراگراف بندی مناسب در مقاله بهره ببرید. قرار دادن ویدئو نیز می تواند به افزایش کیفیت محتوا کمک شایانی کند و کاربر را برای مدت زمان بیشتری در سایت نگه دارد.


4. جذاب باشد و موجب شود کاربران با سایت تعامل داشته باشند.ویژگی یک وبسایت خوب

باید خلاقیت خود را بکارگیرید و روش هایی را بیازمایید تا باعث افزایش بازدید وب سایت شما شود و کاربران را به تعامل بیشتر با وبسایت ترغیب کند.


5. از زیاده روی های بیهوده پرهیز کنید.

برخی از افراد با این فرض که می توانند در مدت زمان چند روز به صفحه اول نتایج گوگل راه یابند، وب سایت خود را با لینک های متعدد داخلی و خارجی بمباران می کنند و در استفاده از برچسب ها زیاده روی می کنند. الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، به شدت از این نوع رویکردها بیزار است و موجب می شود وبسایت هایی که در محتوای خود اغراق می کنند، نه تنها رتبه بهتری نداشته باشند بلکه مورد جریمه گوگل واقع شوند.


6. موارد و نکات فنی را رعایت نمایید.

یکی از معیارهای جدید و مهم برای گوگل این است که سایت شما واکنشگرا باشد یعنی در دستگاه های مختلف مانند موبایل و تبلت به خوبی نمایش داده شود و این باعث افزایش اعتبار وبسایت شما می شود.

راحتی در مطالع مطالب، هارمونی رنگ ها، استفاده از فونت های مناسب نیز جزء موارد فنی محسوب می شود که برای بهبود رتبه سایت شما در گوگل حائز اهمیت است.
امیدواریم در این مقاله با نحوه عملکرد موتورهای جستجو به خوبی آشنا شده باشید. نظرات شما برای مهرارقام بسیار ارزشمند است. لطفا دیدگاه های خود را با ما در میان گذارید.

 

خواندن 1183 دفعه

فرم

تماس

آدرس: خیابان شهید دکتر بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، پلاک 15، طبقه پنجم شرقی

ایمیل: info[at]mehrargham.com

تلفن: 2188530752 98+

فکس: 2188511721 98+

کدپستی: 1531745818

بالا